Osaamisen strateginen johtaminen digimurroksessa Nordea Bank Oyj:ssä
Rouhiainen, Piia (2019)
Rouhiainen, Piia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126120
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on onnistunut osaamisen strateginen johtaminen digimurroksessa. Case-organisaationa on Nordea Bank Oyj:n kymmenen sijoittamiseen keskittyvää Premium-konttoria eri puolilta Suomea. Nordea on Pohjoismaiden suurin finanssipalvelukonserni ja yksi Euroopan suurimmista pankeista. Työn tavoitteena on tutkia, millaista on onnistunut osaamisen strateginen johtaminen. Päätutkimusongelmana on selvittää, miten osaamisen strateginen johtaminen toteutetaan onnistuneesti kohdeorganisaation tietyissä yksiköissä digimurroksen aikana.
Työn teoriaosuus rakentuu kolmesta osiosta. Ensimmäisessä osiossa käydään läpi digitaalista transformaatiota ja finanssitoimialan disruptiota. Toinen osio käsittelee osaamisen strategista johtamista ja kolmas osio tarkastelee älykästä johtamista jatkuvan uudistumisen mahdollistaja.
Empiirinen tutkimus toteutettiin kaksivaiheisena. Työn alkuun tehtiin kartoittava sähköinen verkkokysely kymmenen eri konttorin henkilöstölle. Toisessa vaiheessa tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista haastattelututkimusta, jossa teemahaastateltiin kymmenen työntekijää viidestä eri kohdeorganisaation konttorista.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että suurin osa haastateltavista työntekijöistä koki osaamisen strategisen johtamisen pääsääntöisesti onnistuneen, koska strategian edellyttämä sijoitus- ja digiosaaminen sekä lainsäädännön vaatima osaaminen oli hyvällä tasolla. Kehityskohteitakin koettiin olevan, joista opiskeluun käytettävän ajan lisääminen ja vieläkin syvällisempi asioiden haltuunotto nousivat päällimmäisinä esiin.
Työn teoriaosuus rakentuu kolmesta osiosta. Ensimmäisessä osiossa käydään läpi digitaalista transformaatiota ja finanssitoimialan disruptiota. Toinen osio käsittelee osaamisen strategista johtamista ja kolmas osio tarkastelee älykästä johtamista jatkuvan uudistumisen mahdollistaja.
Empiirinen tutkimus toteutettiin kaksivaiheisena. Työn alkuun tehtiin kartoittava sähköinen verkkokysely kymmenen eri konttorin henkilöstölle. Toisessa vaiheessa tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista haastattelututkimusta, jossa teemahaastateltiin kymmenen työntekijää viidestä eri kohdeorganisaation konttorista.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että suurin osa haastateltavista työntekijöistä koki osaamisen strategisen johtamisen pääsääntöisesti onnistuneen, koska strategian edellyttämä sijoitus- ja digiosaaminen sekä lainsäädännön vaatima osaaminen oli hyvällä tasolla. Kehityskohteitakin koettiin olevan, joista opiskeluun käytettävän ajan lisääminen ja vieläkin syvällisempi asioiden haltuunotto nousivat päällimmäisinä esiin.