Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ryhmäytyminen ja sen tukeminen 4-8 - vuotiaiden kesäleikkikenttätoiminnassa Porissa

Kivistö, Noora (2019)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (599.7Kt)
Lataukset: 


Kivistö, Noora
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126028
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tarkastella ryhmäytymistä 4 – 8 – vuotiaiden lasten ryhmässä ja sitä, miten ohjaaja voi tukea sitä Porin kesäleikkikenttätoiminnassa. Aiheeseen päädyttiin, sillä Porissa tällainen toiminta on hyvin ainutlaatuista ja tärkeää. Lisäksi kesäleikkikenttätoiminnasta ei juurikaan ole tehty opinnäytetöitä, vaikka tätä toimintaa onkin Porissa toteutettu kesäisin jo monena vuonna. Opinnäytetyössä ilmi nousseita asioita muun muassa ryhmäytymisen tukemisesta, voitaisiin myöhemmin käyttää hyödyksi, ohjaajien suunnitellessa leikkikentille toimintaa ja teemapäiviä.

Opinnäytetyö oli tutkimusmenetelmältään toiminnallinen. Kohderyhmänä opinnäytetyölläni ovat Porin kesäleikkikenttätoiminnassa olleet lapset, erityisesti kesän 2018 Noormarkun leikkikentällä käyneet lapset. Toimintaa järjestettiin kesä- ja heinäkuun ajan arkipäivisin. Tämä työ havainnoi lapsia ja ryhmäytymistä yleisellä tasolla leikkikenttätoiminnassa, eikä ketään yksittäistä lasta oteta tarkastelun alle. Ollessani itse yhtenä ohjaajana Noormarkun leikkikentällä, sain tarkastella lapsia koko toiminnan ajan ja havaintoja kertyi oikeastaan jo jokapäiväisistä hetkistä lasten kanssa. Opinnäytetyötä ajatellen suunnittelin viisi toimintakertaa, joita opinnäytetyössä erityisesti tarkastellaan nimenomaan niiden ryhmäytymisen edistämisen näkökulmasta.

Opinnäytetyön kautta saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että tämän kaltaisella toiminnalla on suuri vaikutus siihen, miten lapsi tulevaisuudessa muodostaa ihmissuhteita ja toimii erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Ohjaajien merkitys toiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa on merkittävä. Ohjaajien pitää pystyä tarkastelemaan kriittisesti toteutettua toimintaa, omaa ohjaamista ja ryhmänhallinta taitojaan. Erilaiset teemapäivät ja ennalta suunniteltu toiminta ovat hyviä välineitä saada lapsiryhmää toimimaan yhdessä ja tutustumaan toisiinsa. On kuitenkin myös ensiarvoisen tärkeää, että ohjaajat ovat läsnä lasten vapaassa leikissä ja auttavat heitä vuorovaikutustilanteissa. Vuorovaikutustaitojen kehittymisen kannalta erilaiset ristiriitatilanteet ovat lapsille myös merkityksellisiä. Tilanteiden sanoittaminen lapselle ja oikeanlaiseen ja toivottuun käyttäytymiseen ohjaaminen ja kannustaminen tuovat lapselle varmuutta tulevaisuudessa myös itsenäisesti ratkaista ristiriitoja sosiaalisessa kanssakäymisessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste