Korkeasykkeisen aamuliikunnan vaikutus oppimiseen ja tuntityöskentelyyn - Tavastilan koulun Pulssi-hanke
Niiranen, Emmi; Jauho, Lea (2019)
Niiranen, Emmi
Jauho, Lea
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226185
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli oppilaille ja opettajille suunnatuilla kyselyillä selvittää, millaisia vaikutuksia korkeasykkeisellä aamuliikunnalla on oppimiseen ja tuntityöskentelyyn alakouluikäisillä.
Tavastilan koulun 1.–6.-luokan oppilaille ja opettajille tehtiin kvantitatiivinen Webropol-kyselytutkimus joulukuussa 2018. Opettajien kysely sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Oppilaiden kyselyyn vastasi 119 oppilasta (N = 119) ja vastausprosentti oli 94 %. Opettajien kyselyyn vastasi viisi opettajaa (N = 5) ja vastausprosentti oli 71 %. Oppilaiden kyselyn tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Opettajien kyselyn avoimille vastauksille tehtiin sisällönanalyysi.
Tässä opinnäytetyötutkimuksessa oppilaille tehdyn kyselyn perusteella havaittiin jonkin verran eroa oppimisessa ja tuntityöskentelyssä eniten ja vähiten korkeasykkeiseen aamuliikuntaan osallistuneiden välillä. Energinen olo koulupäivän aikana oli eniten osallistuneilla merkittävästi yleisempää. Opettajien kyselyn mukaan korkeasykkeisellä aamuliikunnalla oli positiivinen vaikutus oppimiseen ja tuntityöskentelyyn. Esille nousi etenkin parempi keskittyminen oppitunneilla. Tuloksia tarkastellessa tulee kuitenkin huomioida, että kaikki tutkimukseen osallistuneet oppilaat (N = 119) osallistuivat ainakin kerran viikossa korkeasykkeiseen aamuliikuntaan. Puutteena tutkimuksessa oli tarkoitettujen tutkimus- ja verrokkiryhmien samankaltaisuus. Tarvitaan lisää tutkimusta korkeasykkeisen aamuliikunnan vaikuttavuudesta.
Tavastilan koulun 1.–6.-luokan oppilaille ja opettajille tehtiin kvantitatiivinen Webropol-kyselytutkimus joulukuussa 2018. Opettajien kysely sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Oppilaiden kyselyyn vastasi 119 oppilasta (N = 119) ja vastausprosentti oli 94 %. Opettajien kyselyyn vastasi viisi opettajaa (N = 5) ja vastausprosentti oli 71 %. Oppilaiden kyselyn tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Opettajien kyselyn avoimille vastauksille tehtiin sisällönanalyysi.
Tässä opinnäytetyötutkimuksessa oppilaille tehdyn kyselyn perusteella havaittiin jonkin verran eroa oppimisessa ja tuntityöskentelyssä eniten ja vähiten korkeasykkeiseen aamuliikuntaan osallistuneiden välillä. Energinen olo koulupäivän aikana oli eniten osallistuneilla merkittävästi yleisempää. Opettajien kyselyn mukaan korkeasykkeisellä aamuliikunnalla oli positiivinen vaikutus oppimiseen ja tuntityöskentelyyn. Esille nousi etenkin parempi keskittyminen oppitunneilla. Tuloksia tarkastellessa tulee kuitenkin huomioida, että kaikki tutkimukseen osallistuneet oppilaat (N = 119) osallistuivat ainakin kerran viikossa korkeasykkeiseen aamuliikuntaan. Puutteena tutkimuksessa oli tarkoitettujen tutkimus- ja verrokkiryhmien samankaltaisuus. Tarvitaan lisää tutkimusta korkeasykkeisen aamuliikunnan vaikuttavuudesta.