Uuden mediakonseptin kehittäminen : projektin alkuvaiheet ja kaupallisesti tuotettuun sisältöön liittyvät eettiset kysymykset
Peräntie, Sanna (2019)
Peräntie, Sanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226219
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee uuden mediakonseptin kehittämisen alkuvaiheita. Mediakonseptin on tarkoitus perustua pääasiassa kaupallisessa yhteistyössä tuotettuun sisältöön.
Opinnäytetyössä tuodaan ilmi, miksi media tehtäisiin, millainen se olisi ja kenelle se suunnattaisiin. Tekstissä pohditaan, miten kaupallinen yhteistyö tulisi ilmaista eettisesti oikein. Uuden median hyötyjä ja haasteita käsitellään tekijöiden, asiakkaiden eli yritysten ja kohderyhmän eli lukijoiden näkökulmista.
Yritysten käyttämistä markkinointitavoista opinnäytetyössä keskitytään pääasiassa kahteen suosituimpaan, jotka ovat sanomalehtimainostus ja verkkomarkkinointi. Näitä vertailemalla haetaan parhaita toimintatapoja ja alustoja uudelle mediakonseptille.
Teksti pohjautuu opinnäytetyön toimeksiantajan Viestintäosakeyhtiö Bonden kanssa käytyihin keskusteluihin, kirjallisuuslähteisiin ja omiin havainnointeihini.
Kehitettävä mediakonsepti tarjoaisi yrityksille uuden alustan ja tavan markkinointiin ilman, että yritys tarvitsee sisäistä osaamista. Media rakennettaisiin ylläpitämään ja edistämään aktiivista kaupunkielämää.
Opinnäytetyössä tarkasteltujen asioiden perusteella mediakonsepti vaikuttaa toimivalta ja kannattavalta, joten mediakonseptin kehittämistyötä voidaan jatkaa eteenpäin seuraaviin vaiheisiin. This thesis deals with the early stages of developing a new medium concept. The medium is intended to be based solely on commercially produced content.
The thesis shows why the medium would be made, what it would be and for whom. The text discusses how commercial cooperation should be expressed ethically. The benefits and challenges of new medium are addressed from the point of view of authors, customers and the target group of the medium.
Of the marketing platforms used by companies, the thesis focuses mainly on the two most popular, which are newspapers and the web. By comparing these, we are looking for the best practices and platforms for a new medium concept.
The text is based on the discussions with the thesis’ commissioning company Viestintäosakeyhtiö Bonde, literature sources and my own observation.
Developing a medium concept would provide companies with a new platform and way to advertise without the need for more in-house expertise. The medium would be built to maintain and promote active urban life.
Based on the issues examined in this thesis, such a media concept seems to be profitable, so the development work can be continued to the next stages.
Opinnäytetyössä tuodaan ilmi, miksi media tehtäisiin, millainen se olisi ja kenelle se suunnattaisiin. Tekstissä pohditaan, miten kaupallinen yhteistyö tulisi ilmaista eettisesti oikein. Uuden median hyötyjä ja haasteita käsitellään tekijöiden, asiakkaiden eli yritysten ja kohderyhmän eli lukijoiden näkökulmista.
Yritysten käyttämistä markkinointitavoista opinnäytetyössä keskitytään pääasiassa kahteen suosituimpaan, jotka ovat sanomalehtimainostus ja verkkomarkkinointi. Näitä vertailemalla haetaan parhaita toimintatapoja ja alustoja uudelle mediakonseptille.
Teksti pohjautuu opinnäytetyön toimeksiantajan Viestintäosakeyhtiö Bonden kanssa käytyihin keskusteluihin, kirjallisuuslähteisiin ja omiin havainnointeihini.
Kehitettävä mediakonsepti tarjoaisi yrityksille uuden alustan ja tavan markkinointiin ilman, että yritys tarvitsee sisäistä osaamista. Media rakennettaisiin ylläpitämään ja edistämään aktiivista kaupunkielämää.
Opinnäytetyössä tarkasteltujen asioiden perusteella mediakonsepti vaikuttaa toimivalta ja kannattavalta, joten mediakonseptin kehittämistyötä voidaan jatkaa eteenpäin seuraaviin vaiheisiin.
The thesis shows why the medium would be made, what it would be and for whom. The text discusses how commercial cooperation should be expressed ethically. The benefits and challenges of new medium are addressed from the point of view of authors, customers and the target group of the medium.
Of the marketing platforms used by companies, the thesis focuses mainly on the two most popular, which are newspapers and the web. By comparing these, we are looking for the best practices and platforms for a new medium concept.
The text is based on the discussions with the thesis’ commissioning company Viestintäosakeyhtiö Bonde, literature sources and my own observation.
Developing a medium concept would provide companies with a new platform and way to advertise without the need for more in-house expertise. The medium would be built to maintain and promote active urban life.
Based on the issues examined in this thesis, such a media concept seems to be profitable, so the development work can be continued to the next stages.