Copywriterin selviytymismekanismit : eli kuinka mainoskirjoittaja selviää työelämässä
Suomi, Kai (2019)
Suomi, Kai
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226217
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan mainoskirjoittajana eli copywriterina toimimista ammatillisessa ympäristössä. Työssä esitellään niin ongelmia kuin ratkaisujakin, jotka auttavat copywriterin uralla. Teoriapohjana toimii mainoskirjoittamiseen erikoistunut lähdeaineisto sekä ihmisten käyttäytymiseen pohjaava lähdemateriaali.
Kirjoitustyöhön ei ole yhtä selkeää ohjetta. Kokeneiden suomalaisten copywritereiden haastattelut tuovat omien kokemusten lisäksi opinnäytetyöhön muiden kokemuksellisuutta sekä mielipiteitä. Opinnäytetyössä käytetään esimerkkejä oikeasta mainoselämästä. Usein kyseessä on ongelmatilanne, joka ratkeaa joko kirjoittamisen työkaluilla tai ihmisen käytökseen ja persoonaan liittyvillä kyvyillä.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus ei ole ratkaista kaikkia ongelmia, sillä usein pelkkä ongelman tunnistaminen ja muiden kanssa jakaminen riittää. Ongelmia täytyy oppia sietämään. Silloin mainoskirjoittajan työ on mielekästä ja palkitsevaa.
Suosittelen työni lukemista erityisesti heille, jotka ovat hakemassa ensimmäiseen harjoitteluunsa tai muutoin aloittelemassa mainosalalla. This thesis studies working as an advertising writer or copywriter in a professional environment. The thesis presents problems as well as solutions that help a copywriter in one’s career. The theory is based on source material specializing in ad writing and on human behavior.
There is no clear instructions for writing. Interviews with experienced Finnish copywriters bring not only their own experiences but also the insight and opinions of others to the thesis. The thesis uses examples of situations from real advertising life. Those situations are often in a problem form problem that is solved either by concrete writing tools or by the abilities of a person's behavior and personality.
The purpose of this thesis is not to solve all problems, because often just identifying the problem and sharing it with others is enough. One must learn to tolerate problems. Then the work of the copywriter is meaningful and rewarding.
I recommend reading my work especially to those who are applying for their first internship or otherwise starting out in advertising.
Kirjoitustyöhön ei ole yhtä selkeää ohjetta. Kokeneiden suomalaisten copywritereiden haastattelut tuovat omien kokemusten lisäksi opinnäytetyöhön muiden kokemuksellisuutta sekä mielipiteitä. Opinnäytetyössä käytetään esimerkkejä oikeasta mainoselämästä. Usein kyseessä on ongelmatilanne, joka ratkeaa joko kirjoittamisen työkaluilla tai ihmisen käytökseen ja persoonaan liittyvillä kyvyillä.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus ei ole ratkaista kaikkia ongelmia, sillä usein pelkkä ongelman tunnistaminen ja muiden kanssa jakaminen riittää. Ongelmia täytyy oppia sietämään. Silloin mainoskirjoittajan työ on mielekästä ja palkitsevaa.
Suosittelen työni lukemista erityisesti heille, jotka ovat hakemassa ensimmäiseen harjoitteluunsa tai muutoin aloittelemassa mainosalalla.
There is no clear instructions for writing. Interviews with experienced Finnish copywriters bring not only their own experiences but also the insight and opinions of others to the thesis. The thesis uses examples of situations from real advertising life. Those situations are often in a problem form problem that is solved either by concrete writing tools or by the abilities of a person's behavior and personality.
The purpose of this thesis is not to solve all problems, because often just identifying the problem and sharing it with others is enough. One must learn to tolerate problems. Then the work of the copywriter is meaningful and rewarding.
I recommend reading my work especially to those who are applying for their first internship or otherwise starting out in advertising.