Näy somessa! : sosiaalinen media IT-alan rekrytoinnissa
Kuosmanen, Veera (2019)
Kuosmanen, Veera
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226216
Tiivistelmä
Sosiaalisen median merkitys ihmisten arjessa korostuu jatkuvasti, ja samalla sen suosio kasvaa myös rekrytoinnin kanavana. IT-alalla vallitseva osaajapula on pakottanut yritykset kilpailemaan työntekijöistä, jolloin onnistunut rekrytointi ja hyvä työnantajamielikuva kasvattavat merkitystään yrityksen liiketoiminnassa ja asettaa tavoitteita myös sosiaalisen median osaamiseen ja sisällön hallintaan.
Toimeksiantaja on keskikokoinen IT-alan yritys, jonka fyysinen sijainti on Tampereella. Yritys halusi apua näkyvyytensä parantamiseen, jotta yritys vaikuttaisi houkuttelevammalta potentiaalisten työnhakijoiden silmissä.
Työ päätettiin toteuttaa seuraamalla yrityksen kanssa samalla alalla toimivien yritysten sosiaalisen median kanavia ja tutkimalla, mikä toimii parhaiten näkyvyyden kasvattamiseen. Seurannan lisäksi sosiaalisen median kanaviin paneuduttiin rekrytoinnin näkökulmasta ja pohdittiin keinoja potentiaalisten työnhakijoiden houkuttelemiseksi sosiaalisen median keinoin.
Teoriaa ja empiriaa yhdistämällä syntyivät lyhyet infopaketit viiden yleisimmän yritysten käyttämän sosiaalisen median kanavan, Twitterin, LinkedInin, Instagramin, YouTuben ja Facebookin, käyttöön sekä ohjeita työpaikkailmoituksen tekemiseen.
Seurannan datasta saatiin koottua monenlaisia kuvioita, joilla voitiin havainnollistaa toimeksiantajan toimintaympäristön nykytilannetta sosiaalisen median osalta. Dataa ja kuvioita tulkitsemalla saatiin yleiskuva kilpailevien yritysten toimista ja niiden vaikutuksista. Tulosten perusteella tehtiin toimintaehdotuksia toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median käytön parantamiseksi.
Sosiaalinen media rekrytoinnin kanavana on etenkin IT-alalla merkittävä ja sen tavoitteellinen käyttö tulee olemaan osa jokaisen terveen yrityksen tulevaisuutta. Seuranta ja vertailu antavat kuvaa aikaisemmin tehtyjen ratkaisujen vaikutuksista ja auttavat suunnittelemaan tulevaisuuden toimia ja säätämään suuntaa tavoitteiden mukaiseksi. Näin yrityksellä on mahdollisuus menestyä työnantajana työnantajakilpailutuksen keskellä.
Toimeksiantaja on keskikokoinen IT-alan yritys, jonka fyysinen sijainti on Tampereella. Yritys halusi apua näkyvyytensä parantamiseen, jotta yritys vaikuttaisi houkuttelevammalta potentiaalisten työnhakijoiden silmissä.
Työ päätettiin toteuttaa seuraamalla yrityksen kanssa samalla alalla toimivien yritysten sosiaalisen median kanavia ja tutkimalla, mikä toimii parhaiten näkyvyyden kasvattamiseen. Seurannan lisäksi sosiaalisen median kanaviin paneuduttiin rekrytoinnin näkökulmasta ja pohdittiin keinoja potentiaalisten työnhakijoiden houkuttelemiseksi sosiaalisen median keinoin.
Teoriaa ja empiriaa yhdistämällä syntyivät lyhyet infopaketit viiden yleisimmän yritysten käyttämän sosiaalisen median kanavan, Twitterin, LinkedInin, Instagramin, YouTuben ja Facebookin, käyttöön sekä ohjeita työpaikkailmoituksen tekemiseen.
Seurannan datasta saatiin koottua monenlaisia kuvioita, joilla voitiin havainnollistaa toimeksiantajan toimintaympäristön nykytilannetta sosiaalisen median osalta. Dataa ja kuvioita tulkitsemalla saatiin yleiskuva kilpailevien yritysten toimista ja niiden vaikutuksista. Tulosten perusteella tehtiin toimintaehdotuksia toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median käytön parantamiseksi.
Sosiaalinen media rekrytoinnin kanavana on etenkin IT-alalla merkittävä ja sen tavoitteellinen käyttö tulee olemaan osa jokaisen terveen yrityksen tulevaisuutta. Seuranta ja vertailu antavat kuvaa aikaisemmin tehtyjen ratkaisujen vaikutuksista ja auttavat suunnittelemaan tulevaisuuden toimia ja säätämään suuntaa tavoitteiden mukaiseksi. Näin yrityksellä on mahdollisuus menestyä työnantajana työnantajakilpailutuksen keskellä.