Gigantti Kouvolan uuden myyjän perehdyttämisopas
Retjunskij, Nikita (2019)
Retjunskij, Nikita
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326448
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia mahdollisimman helppolukuinen sekä ytimekäs perehdyttämisopas uusille myyjille Gigantti Kouvola / Kimmo Kuokkanen Oy:lle.
Toimeksianto perehdyttämisoppaan laatimiseen tuli Gigantti Kouvolan Jussi Nykäseltä.
Tarve yhtenäiselle perehdyttämisoppaalle syntyi työharjoittelun aikana, jolloin Gigantin uusia työntekijöitä perehdytettiin heikosti. Työtehtävien hoitoon tarvittavat taidot hankittiin
pääasiassa toisen työntekijän opastamana.
Perehdytyksen nykytilanne kartoitettiin tekemällä työntekijöille, Gigantti Kouvolan myymäläpäällikölle sekä Gigantti Oy:n henkilöstöpäällikölle vapaita teemamuotoisia haastatteluja,
joiden vastauksien pohjalta laadittiin lopullinen perehdytysopas.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisia sekä prosessuaalisia tutkimusmenetelmiä. Työn
aineistona hyödynnettiin toimeksiantajan olemassa olevia perehdytysmateriaaleja, työturvallisuuslakia, myyntijärjestelmää, perehdyttämiseen liittyviä kirjoja sekä edellä mainittuja
vapaita teemamuotoisia haastatteluja. Itse perehdytysopasta ei julkaista, koska se sisältää
salassa pidettävää tietoa.
Työssä pyritään tarkastelemaan pääasiallisesti uuden myyjän näkökulmasta, millaisia vaikutuksia perehdytyksellä on liiketoiminnan, työhyvinvoinnin sekä yrityksen suosion kannalta. Tämän lisäksi työssä pyritään ymmärtää, millaisia metodeja tulisi hyödyntää, jotta
uusi myyjä tekisi työtä mahdollisimman motivoituneena.
Toimeksianto perehdyttämisoppaan laatimiseen tuli Gigantti Kouvolan Jussi Nykäseltä.
Tarve yhtenäiselle perehdyttämisoppaalle syntyi työharjoittelun aikana, jolloin Gigantin uusia työntekijöitä perehdytettiin heikosti. Työtehtävien hoitoon tarvittavat taidot hankittiin
pääasiassa toisen työntekijän opastamana.
Perehdytyksen nykytilanne kartoitettiin tekemällä työntekijöille, Gigantti Kouvolan myymäläpäällikölle sekä Gigantti Oy:n henkilöstöpäällikölle vapaita teemamuotoisia haastatteluja,
joiden vastauksien pohjalta laadittiin lopullinen perehdytysopas.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisia sekä prosessuaalisia tutkimusmenetelmiä. Työn
aineistona hyödynnettiin toimeksiantajan olemassa olevia perehdytysmateriaaleja, työturvallisuuslakia, myyntijärjestelmää, perehdyttämiseen liittyviä kirjoja sekä edellä mainittuja
vapaita teemamuotoisia haastatteluja. Itse perehdytysopasta ei julkaista, koska se sisältää
salassa pidettävää tietoa.
Työssä pyritään tarkastelemaan pääasiallisesti uuden myyjän näkökulmasta, millaisia vaikutuksia perehdytyksellä on liiketoiminnan, työhyvinvoinnin sekä yrityksen suosion kannalta. Tämän lisäksi työssä pyritään ymmärtää, millaisia metodeja tulisi hyödyntää, jotta
uusi myyjä tekisi työtä mahdollisimman motivoituneena.