Asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönottokoulutuksen suunnittelu ja toteutus : Case Softwave Ohjelmistot Oy
Hänninen, Sami (2019)
Hänninen, Sami
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226276
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli kokkolalainen ohjelmistotalo Softwave Ohjelmistot Oy. Yritys suunnittelee ja myy erilaisia talouteen ja raportointiin liittyviä ohjelmistoja julkiselle ja yksityiselle sektorille. Yrityksellä on myös taloushallinto-osasto, joka toteuttaa asiakkailleen kokonaisvaltaisesti taloushallinnon palvelut.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kouluttamisen kautta mahdollistaa uuden asiakkuudenhallintajärjestelmän sujuva käyttöönotto sekä mahdollisimman korkea käyttöaste.
Tietoperustassa käsiteltiin yleisesti tiedonhallinnan haasteita eri näkökulmista sekä ratkaisuja tavanomaisiin haasteisiin. Tietoperustan alussa perehdyttiin asiakastiedon erilaisiin lähteisiin, ja loppupuolella kuvattiin sitä, miten asiakkuuksien hallintaan suunniteltu järjestelmä ratkaisisi useita tiedonhallinnan haasteita.
Toisessa teorialuvussa käsiteltiin oppivan organisaation mallia, sekä sitä miten organisaation kilpailukyky paranee osaamispääoman kasvaessa.
Opinnäytetyön käytännön osiossa toteutettiin asiakkuuksienhallintajärjestelmän käyttöönottoon liittyvä käyttökoulutus sekä siihen liittyvä palautekysely. Osiossa käytiin läpi koulutuksen järjestämisen vaiheet tapahtuman suunnittelusta ja koulutusmateriaalin valmistelusta palautekyselyn toteuttamiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kouluttamisen kautta mahdollistaa uuden asiakkuudenhallintajärjestelmän sujuva käyttöönotto sekä mahdollisimman korkea käyttöaste.
Tietoperustassa käsiteltiin yleisesti tiedonhallinnan haasteita eri näkökulmista sekä ratkaisuja tavanomaisiin haasteisiin. Tietoperustan alussa perehdyttiin asiakastiedon erilaisiin lähteisiin, ja loppupuolella kuvattiin sitä, miten asiakkuuksien hallintaan suunniteltu järjestelmä ratkaisisi useita tiedonhallinnan haasteita.
Toisessa teorialuvussa käsiteltiin oppivan organisaation mallia, sekä sitä miten organisaation kilpailukyky paranee osaamispääoman kasvaessa.
Opinnäytetyön käytännön osiossa toteutettiin asiakkuuksienhallintajärjestelmän käyttöönottoon liittyvä käyttökoulutus sekä siihen liittyvä palautekysely. Osiossa käytiin läpi koulutuksen järjestämisen vaiheet tapahtuman suunnittelusta ja koulutusmateriaalin valmistelusta palautekyselyn toteuttamiseen.