Trainee-ohjelman kehittäminen myyjän työhön perehdytyksessä : Canon Oy
Hauninen, Miki (2019)
Hauninen, Miki
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226380
Tiivistelmä
Opinnäytetyö laadittiin Canon Oy:lle, joka tuottaa asiakkailleen muun muassa digitaalikameroita, mustesuihkutulostimia sekä esitystekniikkaa yritys- ja yksityiskäyttöön. Vuosien varrella yritys on rekrytoinut ja perehdyttänyt uusia työntekijöitä erilaisin tavoin, ja vuoden 2019 keväällä yritys toteutti ensimmäisen trainee-ohjelmansa. Opinnäytetyön tavoitteena on analysoida Canon Oy:n ensimmäistä trainee-ohjelmaa ja sitä, miten perehdytysprosessia voidaan kehittää.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään rekrytointiprosessia ja sen haasteita, uuden työntekijän perehdytystä, sitä tukevaa coachingia sekä uuden työntekijän sitouttamista organisaatioon. Lisäksi työssä kuvataan erilaisia motivaatiotekijöitä niin yrityksen kuin työntekijänkin näkökulmasta.
Opinnäytteen käytännön osuus toteutetaan kvalitatiivisesti. Työssä haastatellaan trainee-ohjelmaan osallistuneita sekä nykyisiä työntekijöitä. Haastatteluissa käsitellään trainee-ohjelman rekrytointivaihetta, perehdytysprosessia kokonaisuutena, mahdollisia kehityskohteita sekä muiden perehdytysprosessien vertailua. Haastatteluiden tarkoituksena on tuoda trainee-ohjelmassa osallistuvien sana kuuluville sekä kehittää organisaation toimintaa rekrytointi- ja perehdytysprosessissa tulevaisuudessa.
Teoreettisen tiedon ja haastattelujen perusteella käytiin tulokset läpi: Haastatteluissa selvisi, että Canon Oy:n trainee-ohjelma on kokonaisuudessaan toimiva. Canon Oy hoitaa uusien työntekijöiden perehdytyksen hyvin. Trainee-ohjelmaa voidaan tulevaisuudes-sa kehittää muun muassa hyödyntämällä kummi-työntekijöitä eri toimipisteillä sekä työntekijää coachaajan roolissa. The thesis was prepared for Canon Ltd, which produces digital cameras, inkjet printers and presentation technology for business and private use. Over the years, the company has recruited and trained new employees in a variety of ways, and in spring 2019, the company implemented its first trainee program. The purpose of this thesis is to analyze Canon Ltd's first trainee program and how to develop the orientation process.
The theoretical part of the thesis deals with the recruitment process and its challenges, new employee orientation, coaching as supporting technique in orientation and new employee commitment to the organization. In addition, the work describes different motivational factors from the perspective of both the company and the employee
The dissertation part of the thesis is implemented qualitatively by interviewing trainee program participants and current employees. The interviews cover the recruitment phase of the trainee program, the whole induction process, the identification of areas for improvement and the comparison of other induction processes. The purpose of the interviews is to bring the trainee program participants to the word and to develop the organization's recruitment and orientation process in the future.
On the basis of theoretical knowledge and interviews, the results obtained from these will be reviewed, handling the trainee program as a whole and its functionality in its current form. In addition, they highlight the development ideas that have emerged for the future trainee program, which include, among other things, utilizing the supporting workers at different locations and the employee in the role of coach.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään rekrytointiprosessia ja sen haasteita, uuden työntekijän perehdytystä, sitä tukevaa coachingia sekä uuden työntekijän sitouttamista organisaatioon. Lisäksi työssä kuvataan erilaisia motivaatiotekijöitä niin yrityksen kuin työntekijänkin näkökulmasta.
Opinnäytteen käytännön osuus toteutetaan kvalitatiivisesti. Työssä haastatellaan trainee-ohjelmaan osallistuneita sekä nykyisiä työntekijöitä. Haastatteluissa käsitellään trainee-ohjelman rekrytointivaihetta, perehdytysprosessia kokonaisuutena, mahdollisia kehityskohteita sekä muiden perehdytysprosessien vertailua. Haastatteluiden tarkoituksena on tuoda trainee-ohjelmassa osallistuvien sana kuuluville sekä kehittää organisaation toimintaa rekrytointi- ja perehdytysprosessissa tulevaisuudessa.
Teoreettisen tiedon ja haastattelujen perusteella käytiin tulokset läpi: Haastatteluissa selvisi, että Canon Oy:n trainee-ohjelma on kokonaisuudessaan toimiva. Canon Oy hoitaa uusien työntekijöiden perehdytyksen hyvin. Trainee-ohjelmaa voidaan tulevaisuudes-sa kehittää muun muassa hyödyntämällä kummi-työntekijöitä eri toimipisteillä sekä työntekijää coachaajan roolissa.
The theoretical part of the thesis deals with the recruitment process and its challenges, new employee orientation, coaching as supporting technique in orientation and new employee commitment to the organization. In addition, the work describes different motivational factors from the perspective of both the company and the employee
The dissertation part of the thesis is implemented qualitatively by interviewing trainee program participants and current employees. The interviews cover the recruitment phase of the trainee program, the whole induction process, the identification of areas for improvement and the comparison of other induction processes. The purpose of the interviews is to bring the trainee program participants to the word and to develop the organization's recruitment and orientation process in the future.
On the basis of theoretical knowledge and interviews, the results obtained from these will be reviewed, handling the trainee program as a whole and its functionality in its current form. In addition, they highlight the development ideas that have emerged for the future trainee program, which include, among other things, utilizing the supporting workers at different locations and the employee in the role of coach.