Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mikä tämä tunne on? : tunnetaitokurssin kehittäminen Opetuskoti Mustikan syrjäytymisvaarassa oleville maahanmuuttaja-asiakkaille

Lempiäinen, Iina (2019)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (11.45Mt)
Lataukset: 


Lempiäinen, Iina
2019
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226349
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön raportti käsittelee tunnetaitokurssia, joka tehtiin kehittämistyönä Opetuskoti Mustikan syrjäytymisvaarassa oleville maahanmuuttajanaisille. Työhön sisältyi kurssin suunnittelu tietopohjaan perustuen, kurssin ohjaaminen ja toteutetun kurssin, sekä kehittämisprosessin ja jatkokehittämistarpeiden arvioiminen. Lisäksi kurssin pohjalta tehtiin opas Opetuskoti Mustikan käyttöön, joka on myös liitteenä tässä raportissa. Tunnetaitojen hallitseminen on oleellinen osa ihmisen hyvää mielenterveyttä. Mielenterveyden edistäminen puolestaan on oleellinen osa kotouttamistyötä.

Opinnäytetyön tietopohja käsittelee ensin tunnetaitoja ja maahanmuuttajien mielenterveyttä tukevan työn tarvetta. Seuraavaksi siinä käsitellään monikulttuurisen ryhmänohjauksen teoriaa, sekä toiminnallisten ja taiteellisten menetelmien mahdollisuuksia ryhmänohjauksessa sosiaalialalla, sekä niiden todettuja terveysvaikutuksia. Opinnäytetyön lähtökohtia, prosessia ja kehittämismenetelmiä tarkastellaan neljännessä luvussa. Kehittämismenetelminä käytettiin pääasiassa dialogista keskustelua erityisesti toimeksiantajan kanssa, sekä kokeilevaa toimintaa, jollaiseksi koko tunnetaitokurssi voidaan määritellä. Keskeisin tiedonkeruunmenetelmä oli epävirallinen dokumentointi, joka pohjautui toimeksiantajan ja asiakkaiden kanssa käytyihin keskusteluihin, sekä kurssin ohjaajan havaintoihin kurssin aikana.

Raportin viidennessä kappaleessa käsitellään työn tuloksia ja kuudennessa arvioidaan työtä. Kehittämistyössä etsittiin vastauksia kysymyksiin, miten syrjäytymisvaarassa olevat maahanmuuttajanaiset kokivat tunnetaitoihin tutustumisen, millaiset toiminnalliset ja taiteelliset menetelmät soveltuvat tälle tunnetaitokurssille, sekä millaisia jatkokehittämistarpeita kurssi tarvitsee. Tuloksia saatiin kurssin kannalta useista eri näkökulmista koskien muun muassa kurssin intensiivisyyttä ja kestoa, käytettyjä menetelmiä, sekä tunnetaitojen teoreettista kehystä osana kurssin sisältöjä. Erityisesti liikettä, musiikkia ja ryhmätyötä sisältävät toiminnalliset menetelmät näyttävät sopivan tälle kurssille. Oleellista on muun muassa päättää, pidetäänkö kurssi jatkossa avoimena vai suljettuna, sekä miten usein ja minkä pituisena sitä järjestetään. Kurssin jatkokehittämisen kannalta tulkin mukaan saaminen olisi tärkeä resurssi ja auttaisi myös osallistujien oppimisen ja kokemusten syvällisemmässä selvittämisessä.
 
This thesis report portrays development research that focused on developing emotional skills course in Opetuskoti Mustikka for immigrants with high risk of becoming marginalized. The thesis work included planning the course based on theoretical framework, organizing and supervising the course. The work also included evaluation of the work process and results of the development research. Learning and training emotional skills support mental health, which is part of the integrative measures.

The theoretical framework focuses on the emotional skills; on the need of work that supports mental health of immigrants; on the theory of group guidance; on using creative methods as part of group guidance in social services; and health benefits of creative methods based on studies. The fourth chapter explains the basis, the needs, the working process and development methods of the development research. The main development method was dialogical interaction between Opetuskoti Mustikka and Iina Lempiäinen. The documentation methods were mainly documenting all the thoughts, remarks and ideas that would emerge from the meetings. Lempiäinen also described all the course activities in detail.

The analyses of the results are portrayed on the fifth chapter. The sixth chapter focuses on estimating the whole development research by different point of views. The questions that this development research aims to answer are; How the participants experienced the exploring of the emotional skills? What kind of creative methods suits best for this kind of course? What are the next development needs of this course? The results were versatile and concerned (among other things) duration and intensiveness of the course; used creative methods on the course; and framework of the emotional skills as part of the course’s content. It’s essential to decide will the course be closed or open for the participants. Open group would mean that new participants may enter the group in any phase of the course. Getting translator participating the course might improve learning experience of the participants and support deeper understanding of emotional skills.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste