Aloittavan yrityksen kasvupolun luominen : Startup-yrityksen strategiatyö
Sand, Aki (2019)
Sand, Aki
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226408
Tiivistelmä
Valtaosa suomalaisista pk-yrityksistä tavoittelee kasvua. Strategialla on kestävän kasvun luomisessa tärkeä rooli, sillä sen voidaan sanoa olevan yrityksen pidemmän aikavälin suunta ja keinot tavoitteiden saavuttamiseksi. Lähes yhtä iso osa suomalaisista pk-yrityksistä kertoo kuitenkin toimivansa ilman kirjallista strategiaa. Tämä ei välttämättä tarkoita, että nämä yritykset toimivat ilman suuntaa. Strategia muotoutuu tavalla tai toisella, joko tiedostetusti tai tiedostamatta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda malli startup-yrityksen strategiatyön toteuttamiseen. Työssä tutkittiin startup-yritysten erityispiirteitä, mikä on oleellista kasvupolulla ja yleisimpiä strategiaprosesseja. Näiden pohjalta luotiin liitteenä oleva malli hyödynnettäväksi kasvun luomisessa.
Työn teoriaviitekehyksessä on aluksi avattu mitä strategiatyö on ja siihen liittyviä käsitteitä, sekä startup-yrityksen kasvupolun vaiheita. Toisessa ja syvällisemmässä vaiheessa on kuvattu kaksi strategiaprosessin variaatiota ja niiden sisältö. Niiden avulla tutkittiin mikä on oleellista strategiatyön eri vaiheissa. Työn empiirisessä osuudessa tutkittiin startup-yrityksen kokemia haasteita strategiatyön aloittamisessa ja tekemisessä, sekä miten erityispiirteet vaikuttavat käytännön työhön. Se toteutettiin osallistuvan havainnoinnin keinoin case-yrityksessä.
Yrityksen kasvuvaihe vaikuttaa strategiatyöhön. Strategiatyö ei ole vain yksittäinen tehtävä organisaatiossa. Se on kiinteästi sidoksissa johtamismalliin ja erityisesti hallitustyöskentelyyn. Merkittävin tekijä strategian onnistumisessa on tuloksekas toteutus. Kirkas visio auttaa koko organisaation suuntaamisessa kohti yhteistä päämäärää ja strategisen johtamisen yhdistäminen jokaisen päivittäiseen tekemiseen ohjaa tekemään oikeita asioita. The majority of Finnish SMEs seek growth. Strategy plays an important role in creating sustainable growth as it is the long-term direction of the company and the means to achieve its goals. However, almost an equal proportion of Finnish SMEs say they operate without a written strategy. This does not necessarily mean these companies operate without direction. Strategy is shaped in a way or another, either consciously or unconsciously.
The purpose of this thesis was to create a model for strategy work in startup companies. The thesis explored the special characteristics of startup companies, what is essential in the growth path and the most common strategy processes. Based on these, the attached model was created to be utilized to generate growth.
The theoretical framework of the thesis first explores what strategy work and concepts are, as well as the stages of startups' growth path. In the second and more in-depth stage, two variations of the strategy process and their content are described. They were used to explore what is relevant at different stages of strategy work. The empirical part of the thesis explored the challenges experienced by a startup company in their strategy work, and how the special characteristics affect practical work. It was implemented through participative observation in the case company.
The growth phase of a company affects strategy work. Strategy work is not just an individual task within the organization. It is closely linked to the management model and especially to the board work. The most important factor in the success of a strategy is successful implementation. A clear vision helps guide the entire organization toward a common goal and combining strategic leadership with everyone's daily routine guides them to do the right things toward the goals.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda malli startup-yrityksen strategiatyön toteuttamiseen. Työssä tutkittiin startup-yritysten erityispiirteitä, mikä on oleellista kasvupolulla ja yleisimpiä strategiaprosesseja. Näiden pohjalta luotiin liitteenä oleva malli hyödynnettäväksi kasvun luomisessa.
Työn teoriaviitekehyksessä on aluksi avattu mitä strategiatyö on ja siihen liittyviä käsitteitä, sekä startup-yrityksen kasvupolun vaiheita. Toisessa ja syvällisemmässä vaiheessa on kuvattu kaksi strategiaprosessin variaatiota ja niiden sisältö. Niiden avulla tutkittiin mikä on oleellista strategiatyön eri vaiheissa. Työn empiirisessä osuudessa tutkittiin startup-yrityksen kokemia haasteita strategiatyön aloittamisessa ja tekemisessä, sekä miten erityispiirteet vaikuttavat käytännön työhön. Se toteutettiin osallistuvan havainnoinnin keinoin case-yrityksessä.
Yrityksen kasvuvaihe vaikuttaa strategiatyöhön. Strategiatyö ei ole vain yksittäinen tehtävä organisaatiossa. Se on kiinteästi sidoksissa johtamismalliin ja erityisesti hallitustyöskentelyyn. Merkittävin tekijä strategian onnistumisessa on tuloksekas toteutus. Kirkas visio auttaa koko organisaation suuntaamisessa kohti yhteistä päämäärää ja strategisen johtamisen yhdistäminen jokaisen päivittäiseen tekemiseen ohjaa tekemään oikeita asioita.
The purpose of this thesis was to create a model for strategy work in startup companies. The thesis explored the special characteristics of startup companies, what is essential in the growth path and the most common strategy processes. Based on these, the attached model was created to be utilized to generate growth.
The theoretical framework of the thesis first explores what strategy work and concepts are, as well as the stages of startups' growth path. In the second and more in-depth stage, two variations of the strategy process and their content are described. They were used to explore what is relevant at different stages of strategy work. The empirical part of the thesis explored the challenges experienced by a startup company in their strategy work, and how the special characteristics affect practical work. It was implemented through participative observation in the case company.
The growth phase of a company affects strategy work. Strategy work is not just an individual task within the organization. It is closely linked to the management model and especially to the board work. The most important factor in the success of a strategy is successful implementation. A clear vision helps guide the entire organization toward a common goal and combining strategic leadership with everyone's daily routine guides them to do the right things toward the goals.