Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Moduuliharjoittelu sairaanhoitajaopinnoissa

Saarinen, Anu (2019)

 
Avaa tiedosto
Saarinen_Anu.pdf (418.5Kt)
Lataukset: 


Saarinen, Anu
2019
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326495
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kirjallisuuskatsauksena moduuliharjoittelumallia. Moduuliharjoittelumallissa opiskelijan rooli on itsenäisempi ja vastuuta ottavampi potilaiden hoidossa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata moduuliharjoittelua sairaanhoitajaopiskelijoiden näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Keski-Suomen sairaanhoitopiirille moduuliharjoittelusta tietoa, jota sairaanhoitopiiri voisi käyttää moduuliharjoittelun kehittämiseen. Tutkimuskysymyksinä olivat 1) Mitkä tekijät vaikuttavat moduuliharjoittelumallin toteuttamiseen? 2) Millaisena sairaanhoitajaopiskelijat ovat kokeneet moduuliharjoittelumallin? 3) Mitkä tekijät edistävät sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillista osaamista moduuliharjoittelussa?

Tiedonhaku suoritettiin alan elektronisista tietokannoista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Moduuliharjoittelumallin toteuttamiseen vaikuttivat fyysinen ympäristö, potilaat, opiskelijat, ohjaaja ja opettaja sekä reflektointi. Sairaanhoitajaopiskelijat kokivat moduuliharjoittelumallin pääosin positiivisena kokemuksena. Opiskelijoiden kokemuksesta malli oli potilaskeskeinen, tiimityöskentelyä kehittävä, ammatillista kasvua tukeva, vastuunottoon ohjaava ja reflektointia kehittävä. Ammatillista osaamista moduuliharjoittelumallissa edistivät potilaskohtaamiset, vastuunotto, reflektointi, tiimityöskentely ja vertaisoppiminen, opiskelijan oma toiminta ja ohjaaminen.

Moduuliharjoittelumallia voi toteuttaa monenlaisissa ympäristöissä. Tulosten mukaan moduuliharjoittelumalli sopii sairaanhoitajaopiskelijoille työssäoppimismenetelmäksi, koska se kehittää ammatillista kasvua ja, koska sairaanhoitajien kokemukset ovat olleet hyvät. Tärkeää on opiskelijan osaamista vastaavat haasteet, jotta oppimista tapahtuu. Ohjaaja voi olla merkittävä tuki oppimisessa. Tärkeää on riittävä perehtyminen harjoittelumalliin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste