Moduuliharjoittelu sairaanhoitajaopinnoissa
Saarinen, Anu (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326495
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kirjallisuuskatsauksena moduuliharjoittelumallia. Moduuliharjoittelumallissa opiskelijan rooli on itsenäisempi ja vastuuta ottavampi potilaiden hoidossa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata moduuliharjoittelua sairaanhoitajaopiskelijoiden näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Keski-Suomen sairaanhoitopiirille moduuliharjoittelusta tietoa, jota sairaanhoitopiiri voisi käyttää moduuliharjoittelun kehittämiseen. Tutkimuskysymyksinä olivat 1) Mitkä tekijät vaikuttavat moduuliharjoittelumallin toteuttamiseen? 2) Millaisena sairaanhoitajaopiskelijat ovat kokeneet moduuliharjoittelumallin? 3) Mitkä tekijät edistävät sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillista osaamista moduuliharjoittelussa?
Tiedonhaku suoritettiin alan elektronisista tietokannoista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Moduuliharjoittelumallin toteuttamiseen vaikuttivat fyysinen ympäristö, potilaat, opiskelijat, ohjaaja ja opettaja sekä reflektointi. Sairaanhoitajaopiskelijat kokivat moduuliharjoittelumallin pääosin positiivisena kokemuksena. Opiskelijoiden kokemuksesta malli oli potilaskeskeinen, tiimityöskentelyä kehittävä, ammatillista kasvua tukeva, vastuunottoon ohjaava ja reflektointia kehittävä. Ammatillista osaamista moduuliharjoittelumallissa edistivät potilaskohtaamiset, vastuunotto, reflektointi, tiimityöskentely ja vertaisoppiminen, opiskelijan oma toiminta ja ohjaaminen.
Moduuliharjoittelumallia voi toteuttaa monenlaisissa ympäristöissä. Tulosten mukaan moduuliharjoittelumalli sopii sairaanhoitajaopiskelijoille työssäoppimismenetelmäksi, koska se kehittää ammatillista kasvua ja, koska sairaanhoitajien kokemukset ovat olleet hyvät. Tärkeää on opiskelijan osaamista vastaavat haasteet, jotta oppimista tapahtuu. Ohjaaja voi olla merkittävä tuki oppimisessa. Tärkeää on riittävä perehtyminen harjoittelumalliin.
Tiedonhaku suoritettiin alan elektronisista tietokannoista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Moduuliharjoittelumallin toteuttamiseen vaikuttivat fyysinen ympäristö, potilaat, opiskelijat, ohjaaja ja opettaja sekä reflektointi. Sairaanhoitajaopiskelijat kokivat moduuliharjoittelumallin pääosin positiivisena kokemuksena. Opiskelijoiden kokemuksesta malli oli potilaskeskeinen, tiimityöskentelyä kehittävä, ammatillista kasvua tukeva, vastuunottoon ohjaava ja reflektointia kehittävä. Ammatillista osaamista moduuliharjoittelumallissa edistivät potilaskohtaamiset, vastuunotto, reflektointi, tiimityöskentely ja vertaisoppiminen, opiskelijan oma toiminta ja ohjaaminen.
Moduuliharjoittelumallia voi toteuttaa monenlaisissa ympäristöissä. Tulosten mukaan moduuliharjoittelumalli sopii sairaanhoitajaopiskelijoille työssäoppimismenetelmäksi, koska se kehittää ammatillista kasvua ja, koska sairaanhoitajien kokemukset ovat olleet hyvät. Tärkeää on opiskelijan osaamista vastaavat haasteet, jotta oppimista tapahtuu. Ohjaaja voi olla merkittävä tuki oppimisessa. Tärkeää on riittävä perehtyminen harjoittelumalliin.