Viherraidekoe: Paahde-, niitty- ja nurmilajien soveltuvuus raidealueiden monimuotoisuuden lisäämiseen
Kokkola, Päivi (2019)
Kokkola, Päivi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326537
Tiivistelmä
Viherraide on kasvillisuuspintainen raitiotiekaista, jonka käytöllä tavoitellaan ekologisia, taloudellisia ja kaupunkikuvallisia hyötyjä. Viherraiteita on käytetty Euroopassa jo pitkään, mutta Suomessa on käytössä vain nurmikivipäällysteisiä raiteita. Pääkaupunkiseudulle rakennetaan uutta 25 km pitkää Raide-Jokeria, ja sen suunnitteluvalintojen tueksi toteutettiin tämän opinnäytetyön kuvaama viherraidekoe.
Viherraidekokeen tavoitteena oli selvittää, miten nurmi-, paahde- ja niittylajit soveltuvat viherraiteiden kuivaan ja monin paikoin paahteiseen ympäristöön. Lisäksi tavoitteena oli saada tietoa kasvualustan multavuuden ja kierrätysmateriaalien käytön vaikutuksesta koelajien ja rikkakasvien kasvuun. Koe toteutettiin ensimmäisen kasvukauden seurantana kahdella koealueella Helsingissä ja Vantaalla, koealoja oli yhteensä 21. Tuloksina esitetään koealakohtainen eli siemenseos-kasvualustayhdistelmän peittävyys sekä koelajien ensimmäisen kasvukauden menestys.
Nurmen osalta kokeessa saatiin hyvä peittävyys kesän lopussa kaikilla siemenseoksilla, ja kasvualustana parhaiten toimi eniten tavallista yleismultaa sisältänyt seos. Nurmiraide ei kuitenkaan tuo kaupunkiluonnon monimuotoisuuteen juurikaan lisäarvoa, toisin kuin paahdeseos-viherraide, joka voi tarjota arvokkaita elinympäristöjä harvinaistuville lajeille. Paahdelajeista kokeen perusteella viherraidekäyttöön suositeltavia lajeja ovat matalista lajeista kangasajuruoho ja ketoneilikka, ja korkeista lajeista nurmikohokki, päivänkakkara, nuokkukohokki, kannusruoho, ahdekaunokki ja puna-apila. A green track is a vegetation-covered tramway that seeks ecological, economic and urban landscape benefits. Green tracks have been used in Europe for a long time, but in Finland only turfstone-paved tracks have been used. A new 25-kilometer tram route Raide-Jokeri is being built in Helsinki area, and the green track experiment described in this thesis was implemented to support its design choices.
The purpose of the green track experiment was to find out which grass and meadow species are suitable for the dry and hot conditions of tram tracks. In addition, the experiment aimed to gain insight how soil composition and the use of recycled materials affect the growth of test species and weeds. The experiment was carried out as a follow-up of the first growing season in two experimental sites in Helsinki and Vantaa, with a total of 21 test plots. The results show the green coverage of each test plot (seed mixture – soil combination) and the success of the test species for the first growing season.
For grass, the test results showed good coverage at the end of the summer with all seed mixtures, and the best soil composition was the one that included most ordinary soil. However, a grass track does not add much to the diversity of the urban environment, unlike a meadow green track, which can offer valuable habitats for rare species. Of the meadow species, based on the experiment recommended for green track usage are low growing Thymus serpyllum and Dianthus deltoides, and taller growing Silene vulgaris, Leucanthemum vulgare, Silene nutans, Linaria vulgaris, Centaurea jacea and Trifolium repens.
Viherraidekokeen tavoitteena oli selvittää, miten nurmi-, paahde- ja niittylajit soveltuvat viherraiteiden kuivaan ja monin paikoin paahteiseen ympäristöön. Lisäksi tavoitteena oli saada tietoa kasvualustan multavuuden ja kierrätysmateriaalien käytön vaikutuksesta koelajien ja rikkakasvien kasvuun. Koe toteutettiin ensimmäisen kasvukauden seurantana kahdella koealueella Helsingissä ja Vantaalla, koealoja oli yhteensä 21. Tuloksina esitetään koealakohtainen eli siemenseos-kasvualustayhdistelmän peittävyys sekä koelajien ensimmäisen kasvukauden menestys.
Nurmen osalta kokeessa saatiin hyvä peittävyys kesän lopussa kaikilla siemenseoksilla, ja kasvualustana parhaiten toimi eniten tavallista yleismultaa sisältänyt seos. Nurmiraide ei kuitenkaan tuo kaupunkiluonnon monimuotoisuuteen juurikaan lisäarvoa, toisin kuin paahdeseos-viherraide, joka voi tarjota arvokkaita elinympäristöjä harvinaistuville lajeille. Paahdelajeista kokeen perusteella viherraidekäyttöön suositeltavia lajeja ovat matalista lajeista kangasajuruoho ja ketoneilikka, ja korkeista lajeista nurmikohokki, päivänkakkara, nuokkukohokki, kannusruoho, ahdekaunokki ja puna-apila.
The purpose of the green track experiment was to find out which grass and meadow species are suitable for the dry and hot conditions of tram tracks. In addition, the experiment aimed to gain insight how soil composition and the use of recycled materials affect the growth of test species and weeds. The experiment was carried out as a follow-up of the first growing season in two experimental sites in Helsinki and Vantaa, with a total of 21 test plots. The results show the green coverage of each test plot (seed mixture – soil combination) and the success of the test species for the first growing season.
For grass, the test results showed good coverage at the end of the summer with all seed mixtures, and the best soil composition was the one that included most ordinary soil. However, a grass track does not add much to the diversity of the urban environment, unlike a meadow green track, which can offer valuable habitats for rare species. Of the meadow species, based on the experiment recommended for green track usage are low growing Thymus serpyllum and Dianthus deltoides, and taller growing Silene vulgaris, Leucanthemum vulgare, Silene nutans, Linaria vulgaris, Centaurea jacea and Trifolium repens.