Diabeetikoiden kokemuksia terveydenhoitajalta saadusta tuesta yläkoulussa : tyypin 1 diabeetikoiden kokemuksia kouluterveydenhoitajalta saadusta tuesta sekä tuentarpeesta yläkoulussa
Harri, Erika; Kainulainen, Mira (2019)
Harri, Erika
Kainulainen, Mira
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226427
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla tyypin 1 diabetesta sairastavien nuorten kokemuksia terveydenhoitajalta saadusta tuesta yläkoulussa, sekä sitä, millaista tukea nuoret kaipaavat. Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa kohtaamisen tueksi terveydenhoitajille sekä muille ammattilaisille diabetesta sairastavien nuorten kokemuksista tuesta ja tuentarpeesta yläkoulussa. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, miten nuoret kokivat kouluterveydenhoitajalta saamansa tuen sekä millaista tukea nuoret olisivat kaivanneet. Opinnäytetyö tehtiin laadullista menetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Luottamuksellinen aineisto poistettiin julkisesta raportista.
Tulokset osoittivat, että yläkoululaisten diabeetikkojen kokemukset terveydenhoitajalta saadusta tuesta jakaantuivat tuen toteutumista edesauttaviin kokemuksiin, sekä tuen toteutumista ehkäiseviin kokemuksiin. Tuen toteumista edesauttavia kokemuksia olivat luottamus terveydenhoitajan asiantuntijuutta kohtaan, sekä turvallinen, myönteinen vuorovaikutussuhde terveydenhoitajan kanssa. Lisäksi tuen toteutumista edesauttavia kokemuksia olivat tyytyväisyys tuen riittävyyteen, käytännönasioiden onnistunut järjestely terveydenhoitajan kanssa. Tuen toteutumista ehkäiseviä kokemuksia olivat terveydenhoitajan puutteellinen asiantuntemus diabetesta kohtaan, kokemukset tuen riittämättömyydestä, sekä kokemus alas painavasta vuorovaikutussuhteesta terveydenhoitajan kanssa. Terveydenhoitajalta kaivattiin nuoren puolella olemista, kiinnostuksen osoittamisen, kokonaisvaltaisen huomioimisen ja ymmärryksen kautta. Lisäksi terveydenhoitajalta kaivattiin, että hän olisi saatavilla, järjestäisi tukea sekä olisi perehtynyt diabetekseen.
Tuloksista ilmenee, että tuen antaminen sisältää ammatillista osaamista, hyviä vuorovaikutustaitoja sekä diabeetikkoa kuuntelevaa käytännön toimintaa. Tutkimusta voidaan hyödyntää kouluterveydenhuollossa nuorten diabeetikkojen kohtaamisen tukena, sillä se antaa näkökulman terveydenhoitajille, sekä muille ammattilaisille siitä, millaista tukea nuoret pitävät merkityksellisinä. Kehittämisehdotuksena on, että lasten ja/tai nuorten tyypin 1 diabeetikoiden kokemuksia tutkittaisiin laajemmin Suomen kouluissa, myös alakouluissa ja lukioissa. Lisäksi voitaisiin tutkia terveydenhoitajien näkökulmasta diabetesta sairastavien koululaisten tukemista.
Tulokset osoittivat, että yläkoululaisten diabeetikkojen kokemukset terveydenhoitajalta saadusta tuesta jakaantuivat tuen toteutumista edesauttaviin kokemuksiin, sekä tuen toteutumista ehkäiseviin kokemuksiin. Tuen toteumista edesauttavia kokemuksia olivat luottamus terveydenhoitajan asiantuntijuutta kohtaan, sekä turvallinen, myönteinen vuorovaikutussuhde terveydenhoitajan kanssa. Lisäksi tuen toteutumista edesauttavia kokemuksia olivat tyytyväisyys tuen riittävyyteen, käytännönasioiden onnistunut järjestely terveydenhoitajan kanssa. Tuen toteutumista ehkäiseviä kokemuksia olivat terveydenhoitajan puutteellinen asiantuntemus diabetesta kohtaan, kokemukset tuen riittämättömyydestä, sekä kokemus alas painavasta vuorovaikutussuhteesta terveydenhoitajan kanssa. Terveydenhoitajalta kaivattiin nuoren puolella olemista, kiinnostuksen osoittamisen, kokonaisvaltaisen huomioimisen ja ymmärryksen kautta. Lisäksi terveydenhoitajalta kaivattiin, että hän olisi saatavilla, järjestäisi tukea sekä olisi perehtynyt diabetekseen.
Tuloksista ilmenee, että tuen antaminen sisältää ammatillista osaamista, hyviä vuorovaikutustaitoja sekä diabeetikkoa kuuntelevaa käytännön toimintaa. Tutkimusta voidaan hyödyntää kouluterveydenhuollossa nuorten diabeetikkojen kohtaamisen tukena, sillä se antaa näkökulman terveydenhoitajille, sekä muille ammattilaisille siitä, millaista tukea nuoret pitävät merkityksellisinä. Kehittämisehdotuksena on, että lasten ja/tai nuorten tyypin 1 diabeetikoiden kokemuksia tutkittaisiin laajemmin Suomen kouluissa, myös alakouluissa ja lukioissa. Lisäksi voitaisiin tutkia terveydenhoitajien näkökulmasta diabetesta sairastavien koululaisten tukemista.