Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Teknologi som hjälp vid jobbsökning - en kvalitativ intervjustudie av ungdomarnas upplevelser

Backman, Pi (2019)

 
Avaa tiedosto
Backman_Pi.pdf.pdf (502.1Kt)
Lataukset: 


Backman, Pi
2019
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326542
Tiivistelmä
Samhället förändras på grund av digitalisering och teknologi. Förändringar i digitalisering och teknologi påverkar jobbsökningen via olika jobbsökningssidor. Ungdomar måste ha goda digitala färdigheter för att kunna använda olika jobbsökningssidor och applikationer i hjälp med jobbsökning. Ungdomar som är i riskzon för marginalisering kan behöva hjälp i användning av olika digitala och teknologiska lösningar. Tidigare studier har lyfts fram skillnader i ungdomarnas digitala färdigheter. Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur ungdomar i åldern 16–25 år kan vara involverade i jobbsökningsprocessen och hur ungdomar som riskerar uteslutning kan få hjälp vid jobbsökning med olika digitala och tekniska lösningar. I teoretiska referensramen har använts begreppet delaktighet och själveffektivitet. Uppsökande ungdomsarbete har en viktig roll för att få ungdomarna tillbaka till tjänsterna och stödja ungdomar i deras jobbsökningsprocess. Professionella som arbetar med ungdomar kan hjälpa ungdomar att använda olika digitala och tekniska lösningar. Arbetet är ett beställningsarbete av Yrkeshögskolan Arcada som hör till hälsoteknologi. Genom olika projekt av hälsoteknologi, tjänsteutveckling och nya innovationer accelera Arcada utvecklingen och håller goda kompetens inom nya tekniker. En kvalitativ innehållsanalys används som metod i detta examensarbete. Intervjuerna bandades in och informanternas integritet blev säkerställt. Intervjuerna hölls i Avoin työhuone och ungdomsverkstaden i Borgå. I analyseringen togs upp likheter och skillnader av ungdomarnas berättelser. Intervjuerna analyserade på ett induktivt sätt och genom fyra förutbestämda teman som man sedan skapade åtta subkategorier. Resultaten av forskningen belyser uppfattningen att inte alla ungdomar har goda digitala färdigheter. Det är viktigt att studera vilka digitala och tekniska lösningar ungdomar använder i sitt dagliga liv och i förhållandet sin jobbsökning. Tekniskt och digitalt kunnande kommer att bli alltmer viktigare och att hållas med utvecklingen och det ger inte bara förutsättningar till en bättre sysselsättning, utan också trygghet att vara en del av samhället. Det är viktigt att ungdomar får hjälp under jobbsökningsprocessen, särskilt när jobbsökningsprocessen blir utmanande.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste