Facebookin ja Instagramin maksullisen markkinoinnin hyödyntäminen omalla artistiusalla
Karm, Martin (2019)
Karm, Martin
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326557
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli testata ja dokumentoida, että minkälaiset mainokset ovat tehokkaimmat Facebookissa ja Instagramissa. Kirjoittaja mainostaa itseään teknoartistina potentiaalisille faneilleen. Päiväkirjaopinnäytetyön aikana tehdään myös syvempää viikottaista analysointia, että mitä kannattaa markkinoida ja miksi jotkut asiat toimivat paremmin, kuin toiset. Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuodossa 8 viikon aikana ja työn tekeminen sijoittui kalenteriviikoille 19-27.
Opinnäytetyö on jaettu neljään osaan: Johdantoon, lähtötilanteen kuvaukseen, raportointivaiheeseen ja loppupohdintaan. Lähtötilanteessa avataan tekijän osaamista, kokemusta markkinoinnista ja miten mainos oikeasti tehdään. Raportointivaihe koostuu teorian keräyksestä, mainoksien luomisesta ja mainoksien analysoinnista. Teoria kerättiin erilaisista lähteistä internetistä tai kirjoista. Mainokset teki kirjoittaja itse ja viikon analysointi tehtiin aina viimeisenä asiana. Loppupohdinnassa pohditaan opinnäytetyön aikana tekemiä löytöjä ja todetaan myös toimivimmat mainostamistavat.
Opinnäyteyön suurin löydös oli se, että mitä luonnollisemmalta mainos näyttää verrattuna muuhun sisältöön sosiaalisessa mediassa, sitä paremmin se todennäköisesti tulee tuottamaan tulosta. Eli mainoksen pitää näyttää mahdollisimman vähän mainokselta. Ihmiset eivät yleisesti ottaen tykkää, kun heille mainostetaan jotain. Myös vuodenajat, kellonajat, kohderyhmä, mihin maahan mainoksia näytetään ja mainoksien sisältö vaikuttavat tulokseen.
Työssä saadut tulokset hyödyttävät suuresti tekijän omaa oppimista ja se on pääsääntöisesti tehty tukeakseen kirjoittajan omaa osaamista.
Opinnäytetyö on jaettu neljään osaan: Johdantoon, lähtötilanteen kuvaukseen, raportointivaiheeseen ja loppupohdintaan. Lähtötilanteessa avataan tekijän osaamista, kokemusta markkinoinnista ja miten mainos oikeasti tehdään. Raportointivaihe koostuu teorian keräyksestä, mainoksien luomisesta ja mainoksien analysoinnista. Teoria kerättiin erilaisista lähteistä internetistä tai kirjoista. Mainokset teki kirjoittaja itse ja viikon analysointi tehtiin aina viimeisenä asiana. Loppupohdinnassa pohditaan opinnäytetyön aikana tekemiä löytöjä ja todetaan myös toimivimmat mainostamistavat.
Opinnäyteyön suurin löydös oli se, että mitä luonnollisemmalta mainos näyttää verrattuna muuhun sisältöön sosiaalisessa mediassa, sitä paremmin se todennäköisesti tulee tuottamaan tulosta. Eli mainoksen pitää näyttää mahdollisimman vähän mainokselta. Ihmiset eivät yleisesti ottaen tykkää, kun heille mainostetaan jotain. Myös vuodenajat, kellonajat, kohderyhmä, mihin maahan mainoksia näytetään ja mainoksien sisältö vaikuttavat tulokseen.
Työssä saadut tulokset hyödyttävät suuresti tekijän omaa oppimista ja se on pääsääntöisesti tehty tukeakseen kirjoittajan omaa osaamista.