Toimintaterapeutin rooli ajokyvyn arvioinnissa : integroiva kirjallisuuskatsaus
Raitanen, Jere; Salo, Jarkko (2019)
Raitanen, Jere
Salo, Jarkko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326544
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda lähtökohtia näyttöön perustuvaan kehittämistyöhön sekä yhtenäisten käytäntöjen muodostamiseen ajokyvyn arviointiprosessiin. Tutkimuksen tilaajana toimi Turun ammattikorkeakoulu. Tutkimustyön toteuttamisessa menetelmäksi valikoitiin integroiva kirjallisuuskatsaus, jonka avulla voidaan yhdistää eri metodeilla tehdyt tutkimukset samaan katsaukseen.
Kirjallisuuskatsaukseen kelpuutettiin 13 artikkelia, jotka kuvailevat toimintaterapeutin roolia ajokyvyn arvioinnissa sekä siinä käytettyjä menetelmiä. Aineiston sisältö analysoitiin ja siitä löytyneet roolit reflektoitiin toimintaterapianimikkeistöön nähden. Lisäksi tutkimusaineiston mukaan yleisimmin käytetyt menetelmät taulukoitiin.
Tutkimustuloksissa korostui toimintaterapeuttien asiantuntijuus koskien toimintakykyä ja sen arviointia. Tätä asiantuntijuutta hyödynnetään kokonaisvaltaisen arvioinnin lisäksi ajokyvyn kuntoutustoiminnan suunnittelussa sekä toteuttamisessa. Käytettävien arviointimenetelmien kirjo aineistossa oli hyvin laaja, minkä johdosta yhteisten arviointikäytäntöjen kehittäminen koettiin niiltä osin hankalana.
Yleisesti koko ajokyvyn arviointiprosessin kehittämisessä sekä toteuttamisessa toimintaterapeuteilla näytti tutkimusaineiston mukaan olevan merkittävä rooli muualla maailmassa, ja tämän roolin edistämiseen tulisi Suomessakin kiinnittää huomiota ajokyvyn arvioinnin tarpeen kasvaessa. The aim of the thesis was to provide a basis for evidence-based development work and the development of consistent practices in the process of assessing driving performance. The study was commissioned by Turku University of Applied Sciences. An integrative literature review was chosen as the method for carrying out the research work, which allows combining the research carried out by different methods into one review.
13 articles describing the role of occupational therapist in driving ability assessment and the methods used were accepted in the literature review. The content of the material was analyzed and the roles found in content were reflected in relation to the occupational therapy nomenclature. In addition, according to the research data, the most commonly used methods were tabulated.
The research results highlighted the expertise of occupational therapists regarding occupational performance and its assessment. In addition to a comprehensive assessment, this expertise is utilized in the design and implementation of driving rehabilitation activities. The range of evaluation methods used in the data was very wide, which was recognized as a difficulty to develop common evaluation practices.
In general, according to research data, the development of the whole process of assessing driving ability and its implementation by occupational therapists appeared to play a significant role in the rest of the world, and attention should be paid to promoting this role in Finland as the need for driving assessment increases.
Kirjallisuuskatsaukseen kelpuutettiin 13 artikkelia, jotka kuvailevat toimintaterapeutin roolia ajokyvyn arvioinnissa sekä siinä käytettyjä menetelmiä. Aineiston sisältö analysoitiin ja siitä löytyneet roolit reflektoitiin toimintaterapianimikkeistöön nähden. Lisäksi tutkimusaineiston mukaan yleisimmin käytetyt menetelmät taulukoitiin.
Tutkimustuloksissa korostui toimintaterapeuttien asiantuntijuus koskien toimintakykyä ja sen arviointia. Tätä asiantuntijuutta hyödynnetään kokonaisvaltaisen arvioinnin lisäksi ajokyvyn kuntoutustoiminnan suunnittelussa sekä toteuttamisessa. Käytettävien arviointimenetelmien kirjo aineistossa oli hyvin laaja, minkä johdosta yhteisten arviointikäytäntöjen kehittäminen koettiin niiltä osin hankalana.
Yleisesti koko ajokyvyn arviointiprosessin kehittämisessä sekä toteuttamisessa toimintaterapeuteilla näytti tutkimusaineiston mukaan olevan merkittävä rooli muualla maailmassa, ja tämän roolin edistämiseen tulisi Suomessakin kiinnittää huomiota ajokyvyn arvioinnin tarpeen kasvaessa.
13 articles describing the role of occupational therapist in driving ability assessment and the methods used were accepted in the literature review. The content of the material was analyzed and the roles found in content were reflected in relation to the occupational therapy nomenclature. In addition, according to the research data, the most commonly used methods were tabulated.
The research results highlighted the expertise of occupational therapists regarding occupational performance and its assessment. In addition to a comprehensive assessment, this expertise is utilized in the design and implementation of driving rehabilitation activities. The range of evaluation methods used in the data was very wide, which was recognized as a difficulty to develop common evaluation practices.
In general, according to research data, the development of the whole process of assessing driving ability and its implementation by occupational therapists appeared to play a significant role in the rest of the world, and attention should be paid to promoting this role in Finland as the need for driving assessment increases.