”No se on tylsää ja siihen pitää keskittyy" : kirjasto lukemaan tottumattomien nuorten aikuisten lukemisen edistäjänä
Bäckroos, Minna (2019)
Bäckroos, Minna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326616
Tiivistelmä
Heikkojen lukijoiden osuus suomalaisnuorista on kasvussa. PISA-tutkimusten mukaan peruskoulunsa päättävistä nuorista aikuisista noin joka kymmenennellä ei ole riittävää lukutaitoa. Jatko-opiskelu ja nykyisessä tietoyhteiskunnassa ja työelämässä selviäminen tuottavat heikoille lukijoille vaikeuksia.
Lukemattomat mahdollisuudet -hanke pohjautuu havaintoon, että merkittävänä riskitekijänä nuorten aikuisten opinnoista ja työelämästä syrjäytymisessä on heikko lukutaito. Hankkeessa kehitetään toimintamalleja uuden lukutaidottomuuden torjumiseksi ja muotoillaan kirjastopalveluita lukemaan tottumattomille 16-35 -vuotiaille.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka on tehty Lukemattomat mahdollisuudet -hankkeen toimeksiantona. Työn tarkoitus oli lisätä ymmärrystä ja tuottaa tietoa lukemaan tottumattomista nuorista aikuisista. Lisäksi opinnäytteessä selvitettiin, millaisia aikuisten lukemista tukevia toimenpiteitä kirjastolla on tällä hetkellä käytössä ja mitä uusia heikosti lukevia tukevia kirjastopalveluita yleisiin kirjastoihin on tulossa.
Työmenetelminä käytettiin kahta lukemaan tottumattoman nuoren aikuisen teemahaastattelua sekä kirjastoammattilaisten havainnointia Lukemattomat mahdollisuudet -ideapajoissa. Ideapajoissa havainnoitiin kirjastoammattilaisia, jotka olivat motivoituneita lukemaan tottumattomien nuorten aikuisten lukemisen tukemiseen. Ratkaisuehdotuksina heikosti lukevien nuorten aikuisten palveluihin tuli esiin mm. henkilökohtainen lukuohjaus ja lukemattomille suunnattu työpajatoiminta.
Haastatteluissa ilmeni, että lukeminen ei kiinnosta, koska sen koetaan olevan tylsää ja keskittyminen lukemiseen on haasteellista. Lisäksi lukemisesta katoaa mielenkiinto lukivaikeuden takia. Haastatellut nuoret aikuiset käyttivät kirjastoa hyvin harvoin tai eivät ollenkaan. He eivät olleet tietoisia siitä, mitä palveluita kirjasto voisi heille tarjota. Heikosti lukeville nuorille aikuisille suunnattuja kirjastopalveluita tulisi markkinoida tehokkaammin. The amount of poor readers among the Finnish youth is increasing. According to the PISA studies about every tenth young adult finishing their elementary school doesn’t have sufficient literacy. In the current information society both studies and coping with work can cause difficulties for those who read poorly.
Lukemattomat mahdollisuudet is a project based on the discovery that for young adults poor literacy is a significant risk factor for exclusion from both the studies and the job market. In the project new operation models are developed to prevent new illiteracy and library services are formulated for 16-35 years olds unfamiliar with reading.
This thesis is a qualitative research done as a commission by the Lukemattomat mahdollisuudet project. The purpose was to increase the understanding and to provide information about young adults who are unfamiliar with reading. In addition, it was investigated what kind of actions the library is currently taking to support the reading of adults and what new services supporting the poorly reading persons are coming to public libraries.
As working methods the theme interviews of two young adults unfamiliar with reading and observations of library professionals in Lukemattomat mahdollisuudet idea workshops were used. In those the library professionals motivated to support young adults not used to read were observed. The suggested solutions for the services of young adults with low reading capacity included, among other things, personal reading guidance and workshops for the non-readers.
The interviews revealed that reading is not fun because it is perceived to be boring and focusing on it is challenging. Also, the interest in reading disappears due to the reading difficulties. Either the young adults interviewed didn’t use the library at all or used it very rarely. They were not aware of the services the library could offer them. The library services for young adults with poor reading capacity should be marketed more effectively.
Lukemattomat mahdollisuudet -hanke pohjautuu havaintoon, että merkittävänä riskitekijänä nuorten aikuisten opinnoista ja työelämästä syrjäytymisessä on heikko lukutaito. Hankkeessa kehitetään toimintamalleja uuden lukutaidottomuuden torjumiseksi ja muotoillaan kirjastopalveluita lukemaan tottumattomille 16-35 -vuotiaille.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka on tehty Lukemattomat mahdollisuudet -hankkeen toimeksiantona. Työn tarkoitus oli lisätä ymmärrystä ja tuottaa tietoa lukemaan tottumattomista nuorista aikuisista. Lisäksi opinnäytteessä selvitettiin, millaisia aikuisten lukemista tukevia toimenpiteitä kirjastolla on tällä hetkellä käytössä ja mitä uusia heikosti lukevia tukevia kirjastopalveluita yleisiin kirjastoihin on tulossa.
Työmenetelminä käytettiin kahta lukemaan tottumattoman nuoren aikuisen teemahaastattelua sekä kirjastoammattilaisten havainnointia Lukemattomat mahdollisuudet -ideapajoissa. Ideapajoissa havainnoitiin kirjastoammattilaisia, jotka olivat motivoituneita lukemaan tottumattomien nuorten aikuisten lukemisen tukemiseen. Ratkaisuehdotuksina heikosti lukevien nuorten aikuisten palveluihin tuli esiin mm. henkilökohtainen lukuohjaus ja lukemattomille suunnattu työpajatoiminta.
Haastatteluissa ilmeni, että lukeminen ei kiinnosta, koska sen koetaan olevan tylsää ja keskittyminen lukemiseen on haasteellista. Lisäksi lukemisesta katoaa mielenkiinto lukivaikeuden takia. Haastatellut nuoret aikuiset käyttivät kirjastoa hyvin harvoin tai eivät ollenkaan. He eivät olleet tietoisia siitä, mitä palveluita kirjasto voisi heille tarjota. Heikosti lukeville nuorille aikuisille suunnattuja kirjastopalveluita tulisi markkinoida tehokkaammin.
Lukemattomat mahdollisuudet is a project based on the discovery that for young adults poor literacy is a significant risk factor for exclusion from both the studies and the job market. In the project new operation models are developed to prevent new illiteracy and library services are formulated for 16-35 years olds unfamiliar with reading.
This thesis is a qualitative research done as a commission by the Lukemattomat mahdollisuudet project. The purpose was to increase the understanding and to provide information about young adults who are unfamiliar with reading. In addition, it was investigated what kind of actions the library is currently taking to support the reading of adults and what new services supporting the poorly reading persons are coming to public libraries.
As working methods the theme interviews of two young adults unfamiliar with reading and observations of library professionals in Lukemattomat mahdollisuudet idea workshops were used. In those the library professionals motivated to support young adults not used to read were observed. The suggested solutions for the services of young adults with low reading capacity included, among other things, personal reading guidance and workshops for the non-readers.
The interviews revealed that reading is not fun because it is perceived to be boring and focusing on it is challenging. Also, the interest in reading disappears due to the reading difficulties. Either the young adults interviewed didn’t use the library at all or used it very rarely. They were not aware of the services the library could offer them. The library services for young adults with poor reading capacity should be marketed more effectively.