Tunnistettavan päähenkilön luominen : Hahmosuunnittelun soveltaminen pikseligrafiikaksi
Urama, Jutta (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326450
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä luotiin päähenkilön prototyyppi tulevaisuudessa tehtävälle pelille. Tarkoituksena oli luoda hahmosuunnitelma ja muuttaa tämä peliin soveltuvaksi pikselihahmoksi. Projektia tehtäessä pohdittiin, mitä tuli ottaa huomioon ja miten hahmon design muuttui, kun hahmosuunnitelmasta tehtiin pikselitaideversio.
Opinnäytetyön käytännön toteutuksessa havaittiin, että mitä pienemmäksi pikselihahmo muutetaan, sitä vähemmän yksityiskohtia ja värejä hahmolla voi olla, jotta pikselit eivät olisi liian sekavia. Jos hahmolla on jokin piirre tai tavara, joka on pääsyy siihen, miksi hahmo on tunnistettava, sitä voidaan käyttää hyväksi muunnettaessa hahmo yhä pienemmiksi pikseleiksi.
Luotu hahmodesign oli prototyyppi, joten hahmoa tullaan jatkokehittämään ja iteroimaan vielä useasti tulevaisuudessa, mutta lähtökohdat pelin muiden hahmojen suunnitteluun ovat nyt olemassa. Luodut kuvat ovat konseptitaidetta, joten peliin tullaan tekemään vielä erikseen assetteja näiden perusteella.
Opinnäytetyön käytännön toteutuksessa havaittiin, että mitä pienemmäksi pikselihahmo muutetaan, sitä vähemmän yksityiskohtia ja värejä hahmolla voi olla, jotta pikselit eivät olisi liian sekavia. Jos hahmolla on jokin piirre tai tavara, joka on pääsyy siihen, miksi hahmo on tunnistettava, sitä voidaan käyttää hyväksi muunnettaessa hahmo yhä pienemmiksi pikseleiksi.
Luotu hahmodesign oli prototyyppi, joten hahmoa tullaan jatkokehittämään ja iteroimaan vielä useasti tulevaisuudessa, mutta lähtökohdat pelin muiden hahmojen suunnitteluun ovat nyt olemassa. Luodut kuvat ovat konseptitaidetta, joten peliin tullaan tekemään vielä erikseen assetteja näiden perusteella.