LEAN-AJATTELU - Hukan tunnistaminen Uudenkaupungin terveydenhuollon vastaanottotoiminnassa
Räsänen, Kaisa (2019)
Räsänen, Kaisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526807
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää lisäarvoa tuottamattoman ajan eli hukan ilmenemistä Uudenkaupungin terveydenhuollon vastaanottotoiminnassa. Työn tavoitteena on tuottaa tilaajalle tietoa Uudenkaupungin terveydenhuollon vastaanottotoiminnassa ilmenevästä hukasta ja siihen johtaneesta syystä. Tämä opinnäytetyö kuuluu yhtenä osana isompaa palvelunlaadun kehittämisprojektia Uudenkaupungin kaupungin terveyskeskustoiminnassa.
Tämä opinnäytetyön aineiston keruu koostui kahdesta eri ajankohtana tehdystä kartoituksesta, jotka ovat tehty hukkatutkaa hyväksi käyttäen neljänä eri päivänä Uudenkaupungin kaupungin terveyspalveluiden vastaanottotoiminnassa. Molemmissa kartoituksissa käytettiin samaa hukkatutkaa määrällisen tutkimuksen tekemiseen. Käytetty hukkatutka on muokattu tutkimusten perusteella Institute of Healthcare Improvementin kehittämästä hukkatunnisteesta juuri tilaaja taholle sopivaksi. Hukkatutka on pilotoitu tilaajataholla syyskuussa 2018.
Ensimmäisessä seurannassa joulukuussa 2018 oli vastaanottokertoja yhteensä 86. Hukkaa näillä 86 vastaanottokerralla syntyi yhteensä 29 käyntikerralla, syntyneen hukan määrä oli 34 %. Ensimmäisessä seurannassa joulukuussa 2018 syntynyt hukka jakautui 10 eri ilmenemismuotoon.
Toisessa seurannassa lokakuussa 2019 oli vastaanottokertoja yhteensä 94. Hukkaa näillä 94 vastaanottokerralla syntyi yhteensä 27 käyntikerralla. Yhteensä syntyneen hukan määrä oli 29 %. Toisessa seurannassa lokakuussa 2019 syntynyt hukka jakautui kuuteen eri ilmenemismuotoon.
Tämän tutkimuksen tuloksia on mahdollisuus käyttää tukena, sekä pohjatietona vastaanottokäyntien, vastaanottoaikojen sekä vastaanottotyöskentelyn kehittämisessä. Tutkimusta on mahdollista jatkokehittää uudella hukkaseurannalla, jolla saadaan selvyyttä muutoksien suunnasta. The purpose of this thesis is to find out the added value of the unproductive time, that is, the occurrence of a loss in the health care reception activities of Uusikaupunki. The aim of the work is to provide the subscriber with information about the waste and the reason for the health care in the new town. This thesis is part of a larger service Quality development project in the city's health centre in Uusikaupunki.
This collection of thesis material consisted of a two-time mapping that has been carried out on a waste-radar basis, using four different days for the reception of the health services of the city of Uusikaupunki. In both inventories, the same waste radar was used to make a quantitative study. The waste radar used has been adapted based on the studies, the Institute of Healthcare Improvementin developed a scrap tag to suit the exact subscriber. The stranded radar was piloted by the Subscriber in September 2018.
In the first follow-up December 2018 was a total of 86. The waste of these 86 at the time of receipt resulted in a total of 29 visits, the amount of waste was 34%. In the first follow-up in December 2018, the waste was divided into 10 different manifestations.
In the second follow-up in October 2019 was a total of 94. The waste of these 94 at the time of reception resulted in a total of 27 visits. Total amount of waste was 29%. In the second follow-up in October 2019, the waste was divided into six different manifestations.
The results of this study are available as support, as well as base data in the development of reception visits, reception times and reception work. It is possible to further develop the research with a new waste monitoring, which will provide clarity on the direction of changes.
Tämä opinnäytetyön aineiston keruu koostui kahdesta eri ajankohtana tehdystä kartoituksesta, jotka ovat tehty hukkatutkaa hyväksi käyttäen neljänä eri päivänä Uudenkaupungin kaupungin terveyspalveluiden vastaanottotoiminnassa. Molemmissa kartoituksissa käytettiin samaa hukkatutkaa määrällisen tutkimuksen tekemiseen. Käytetty hukkatutka on muokattu tutkimusten perusteella Institute of Healthcare Improvementin kehittämästä hukkatunnisteesta juuri tilaaja taholle sopivaksi. Hukkatutka on pilotoitu tilaajataholla syyskuussa 2018.
Ensimmäisessä seurannassa joulukuussa 2018 oli vastaanottokertoja yhteensä 86. Hukkaa näillä 86 vastaanottokerralla syntyi yhteensä 29 käyntikerralla, syntyneen hukan määrä oli 34 %. Ensimmäisessä seurannassa joulukuussa 2018 syntynyt hukka jakautui 10 eri ilmenemismuotoon.
Toisessa seurannassa lokakuussa 2019 oli vastaanottokertoja yhteensä 94. Hukkaa näillä 94 vastaanottokerralla syntyi yhteensä 27 käyntikerralla. Yhteensä syntyneen hukan määrä oli 29 %. Toisessa seurannassa lokakuussa 2019 syntynyt hukka jakautui kuuteen eri ilmenemismuotoon.
Tämän tutkimuksen tuloksia on mahdollisuus käyttää tukena, sekä pohjatietona vastaanottokäyntien, vastaanottoaikojen sekä vastaanottotyöskentelyn kehittämisessä. Tutkimusta on mahdollista jatkokehittää uudella hukkaseurannalla, jolla saadaan selvyyttä muutoksien suunnasta.
This collection of thesis material consisted of a two-time mapping that has been carried out on a waste-radar basis, using four different days for the reception of the health services of the city of Uusikaupunki. In both inventories, the same waste radar was used to make a quantitative study. The waste radar used has been adapted based on the studies, the Institute of Healthcare Improvementin developed a scrap tag to suit the exact subscriber. The stranded radar was piloted by the Subscriber in September 2018.
In the first follow-up December 2018 was a total of 86. The waste of these 86 at the time of receipt resulted in a total of 29 visits, the amount of waste was 34%. In the first follow-up in December 2018, the waste was divided into 10 different manifestations.
In the second follow-up in October 2019 was a total of 94. The waste of these 94 at the time of reception resulted in a total of 27 visits. Total amount of waste was 29%. In the second follow-up in October 2019, the waste was divided into six different manifestations.
The results of this study are available as support, as well as base data in the development of reception visits, reception times and reception work. It is possible to further develop the research with a new waste monitoring, which will provide clarity on the direction of changes.