Katalogimusiikki ja tekijänoikeudet audiovisuaalisissa tuotannoissa
Linna, Juha-Pekka (2019)
Linna, Juha-Pekka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326459
Tiivistelmä
Katalogimusiikilla tarkoitetaan audiovisuaalisia tuotantoja varten etukäteen sävellettyä musiikkia, jota tuottajat voivat lisensoida käyttöönsä laajoista hakusanojen mukaan järjestetyistä katalogeista. Musiikin käyttöoikeudet on näissä jo etukäteen järjestetty niin että tuottaja saa musiikin käyttöönsä yhdellä sopimuksella. Vaikka katalogimusiikkia käytetään Suomessa laajalti, tunnetaan sitä välittävien yritysten toimintamallit huonosti.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ja kuvailla katalogimusiikin lisensointia audiovisuaalisissa tuotannoissa. Tavoitteena oli saada tietoa käytetyistä lisensointisopimuksista sekä katalogimusiikkiyritysten toimintatavoista, jotta säveltäjän olisi helpompi arvioida mahdollisia yhteistyötahoja. Aluksi tutustuttiin kirjallisuuden avulla lisensoinnin perusteena olevaan tekijänoikeuslakiin sekä sen hyödyntämiseen käytännössä. Tutkimuksellinen osuus sisälsi katalogimusiikkiyrityksille tehdyn kyselytutkimuksen, jossa monivalintakysymysten avulla kartoitettiin yritysten käyttämiä sopimuksia sekä liiketoimintaa. Lisäksi mukana oli avoimia kysymyksiä, joilla selvitettiin yritysten käsityksiä tulevaisuudesta ja tekijänoikeuslain toimivuudesta.
Tulokset esitettiin graafisesti ja niistä laskettiin tilastollisia tunnuslukuja. Näin voitiin hahmottaa yleisimpiä katalogimusiikkiyritysten käytössä olevia sopimuskäytäntöjä ja toimintamalleja. Lisäksi ristiintaulukoinnilla pyrittiin löytämään sopimusten eri kohtien korrelaatioita keskenään. Avoimilla kysymyksillä pyrittiin saamaan tietoa yritysten ajatuksista tulevaisuuden ja tekijänoikeuslain suhteen. Tätä kvalitatiivista tietoa analysoitiin teemoittelemalla vastaukset aihepiireittäin sekä lisäksi tyypittelemällä nämä optimistisesti ja pessimistisesti teemaan suhtautuviin vastauksiin.
Tutkimuksella saatiin tietoa katalogimusiikkiyriysten toiminnasta ja niiden säveltäjiensä kanssa tekemistä sopimuksista. Useat vastanneista yrityksistä tarjoavat katalogimusiikin lisäksi myös muita palveluja ja keräävät korvauksia useasta eri lähteestä. Tyypillisimmän sopimustyypin mukaan säveltäjä ja yritys jakavat tekijänoikeuksien mukaiset korvaukset puoliksi. Avoimista vastauksista välittyi myös epävarmuus nopeasti muuttuvan alan tulevaisuudesta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ja kuvailla katalogimusiikin lisensointia audiovisuaalisissa tuotannoissa. Tavoitteena oli saada tietoa käytetyistä lisensointisopimuksista sekä katalogimusiikkiyritysten toimintatavoista, jotta säveltäjän olisi helpompi arvioida mahdollisia yhteistyötahoja. Aluksi tutustuttiin kirjallisuuden avulla lisensoinnin perusteena olevaan tekijänoikeuslakiin sekä sen hyödyntämiseen käytännössä. Tutkimuksellinen osuus sisälsi katalogimusiikkiyrityksille tehdyn kyselytutkimuksen, jossa monivalintakysymysten avulla kartoitettiin yritysten käyttämiä sopimuksia sekä liiketoimintaa. Lisäksi mukana oli avoimia kysymyksiä, joilla selvitettiin yritysten käsityksiä tulevaisuudesta ja tekijänoikeuslain toimivuudesta.
Tulokset esitettiin graafisesti ja niistä laskettiin tilastollisia tunnuslukuja. Näin voitiin hahmottaa yleisimpiä katalogimusiikkiyritysten käytössä olevia sopimuskäytäntöjä ja toimintamalleja. Lisäksi ristiintaulukoinnilla pyrittiin löytämään sopimusten eri kohtien korrelaatioita keskenään. Avoimilla kysymyksillä pyrittiin saamaan tietoa yritysten ajatuksista tulevaisuuden ja tekijänoikeuslain suhteen. Tätä kvalitatiivista tietoa analysoitiin teemoittelemalla vastaukset aihepiireittäin sekä lisäksi tyypittelemällä nämä optimistisesti ja pessimistisesti teemaan suhtautuviin vastauksiin.
Tutkimuksella saatiin tietoa katalogimusiikkiyriysten toiminnasta ja niiden säveltäjiensä kanssa tekemistä sopimuksista. Useat vastanneista yrityksistä tarjoavat katalogimusiikin lisäksi myös muita palveluja ja keräävät korvauksia useasta eri lähteestä. Tyypillisimmän sopimustyypin mukaan säveltäjä ja yritys jakavat tekijänoikeuksien mukaiset korvaukset puoliksi. Avoimista vastauksista välittyi myös epävarmuus nopeasti muuttuvan alan tulevaisuudesta.