Lainattua Aikaa - Lainaa Kirjastolainen -palvelun vaikuttavuus Entressen ja Ison Omenan kirjastoissa
Kaipainen, Eppu (2019)
Kaipainen, Eppu
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223908
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on vaikuttavuusarviointi Entressen ja Ison Omenan kirjastojen Lainaa Kirjastolainen-digineuvontapalveluun. Tutkimuksen tekemiseen käytettiin niin laadullisia kuin määrällisiäkin menetelmiä, asiakaspalvelulomakkeista teemahaastatteluihin asiakkaiden kuin henkilökunnankin kanssa.
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, mikä palvelun nykyinen tila on, onko sillä vaikutusta asiakkaiden tietotaitoon digitaalisissa ympäristöissä ja mitkä ovat kirjaston käyttämät metodit palvelun toimittamiseksi. Tutkimuksen kehyksenä toimi Valtiovarainministeriön Digi Arkeen-neuvottelukunnan sekä kansallisen AUTA-hankkeen asettamat tavoitteet digisyrjäytymisen ehkäisemiseksi.
Tutkimuksessa paljastui, että asiakkaat ovat tyytyväisiä palveluun ja kokevat sen vaikuttavaksi heidän osaamiseensa. Palvelun käyttö asiakkaiden puolesta on aktiivista ja henkilökohtainen opastus koettiin parhaaksi malliksi toimia opastuksen suhteen. Kirjaston oma näkemys palvelusta oli myös linjassa asiakkaiden kokemusten kanssa ja suurimmat korjausehdotukset kokivat opastajien henkilökohtaisia lähestymistapoja sekä markkinoinnin heikkoutta.
Kirjasto on ollut digitalisoitumisen myötä murroksessa niin perinteisten työskentelymetodien kuin palveluiden moninaisuuden kanssa, joka on johtanut muutokseen instituution velvollisuuksissa. Kirjasto on sosiaalinen tila, josta ihmiset hakevat tietoa laajalta kentältä, joten on tärkeää, että kirjasto pystyy myös jatkossa tarjoamaan mahdollisuudet asiakkaiden tarpeeseen vastaavaan palveluun.
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, mikä palvelun nykyinen tila on, onko sillä vaikutusta asiakkaiden tietotaitoon digitaalisissa ympäristöissä ja mitkä ovat kirjaston käyttämät metodit palvelun toimittamiseksi. Tutkimuksen kehyksenä toimi Valtiovarainministeriön Digi Arkeen-neuvottelukunnan sekä kansallisen AUTA-hankkeen asettamat tavoitteet digisyrjäytymisen ehkäisemiseksi.
Tutkimuksessa paljastui, että asiakkaat ovat tyytyväisiä palveluun ja kokevat sen vaikuttavaksi heidän osaamiseensa. Palvelun käyttö asiakkaiden puolesta on aktiivista ja henkilökohtainen opastus koettiin parhaaksi malliksi toimia opastuksen suhteen. Kirjaston oma näkemys palvelusta oli myös linjassa asiakkaiden kokemusten kanssa ja suurimmat korjausehdotukset kokivat opastajien henkilökohtaisia lähestymistapoja sekä markkinoinnin heikkoutta.
Kirjasto on ollut digitalisoitumisen myötä murroksessa niin perinteisten työskentelymetodien kuin palveluiden moninaisuuden kanssa, joka on johtanut muutokseen instituution velvollisuuksissa. Kirjasto on sosiaalinen tila, josta ihmiset hakevat tietoa laajalta kentältä, joten on tärkeää, että kirjasto pystyy myös jatkossa tarjoamaan mahdollisuudet asiakkaiden tarpeeseen vastaavaan palveluun.