Terveysaseman videovastaanoton käytettävyyden evaluointi ja kehittäminen
Edvik, Eveliina (2019)
Edvik, Eveliina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326486
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia miten Tieto Healthcare-yksikön Lifecare -potilastietojärjestelmää tulisi kehittää, että se tukee hoitohenkilökuntaa videovastaanotossa käyttäjäystävällisesti ja laadukkaasti, sekä selvittää hoitajien kokemuksia videovastaanotosta työmuotona. Tarkoituksena oli Espoon kaupungin terveysasemien hoitohenkilökunnalle suunnatun kyselylomakkeen ja haastattelun avulla löytää potilastietojärjestelmän käytettävyysongelmat, joiden perusteella esitettiin kehittämisehdotukset potilastietojärjestelmän toimittajalle etäkäyntien käytettävyyden parantamiseksi.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä, eli monimenetelmä-triangulaatiota. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä ja haastattelua. Kyselyn laadullinen osuus ja haastattelut analysoitiin teoriaohjaavan ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Sulje-tut Likert-asteikon kysymykset analysoitiin IBM SPSS ja Microsoft Excel-ohjelmien avulla.
Tutkimustulosten perusteella videovastaanotto koettiin hyvänä työmuotona terveysasemalla flunssa- ja vastatautipotilaiden hoidossa. Erityisesti potilaan kannalta videovastaanottoa pidettiin hyödyllisenä ja nykyaikaisena asioimis-kanavana. Lifecare- potilastietojärjestelmä ja videovastaanotto oli helposti opittavissa, sekä niiden käyttäminen oli pääosin helppoa. Potilastietojärjestelmän ja videovastaanoton toimiminen erikseen ja eri näytöiltä koettiin kuitenkin haastavaksi. Lisäksi potilastietojärjestelmässä esiintynyt hitaus useamman toiminnon samanaikaisessa käytössä heikensi osaltaan järjestelmän tehokasta käyttöä.
Tutkimustulosten perusteella esitettiin Lifecare- potilastietojärjestelmän kehittämiseksi videovastaanottojen hoitamiseen siten, että videovastaanotto aukeaisi ammattilaiselle suoraan osana potilastietojärjestelmää, jolloin molempia olisi mahdollista hoitaa samalta työpöydältä. Potilastietojärjestelmän tulisi myös tehokkaasti tukea muiden toimintojen ja sovellusten samanaikaista käyttöä potilastietojärjestelmässä videovastaanoton aikana.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä, eli monimenetelmä-triangulaatiota. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä ja haastattelua. Kyselyn laadullinen osuus ja haastattelut analysoitiin teoriaohjaavan ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Sulje-tut Likert-asteikon kysymykset analysoitiin IBM SPSS ja Microsoft Excel-ohjelmien avulla.
Tutkimustulosten perusteella videovastaanotto koettiin hyvänä työmuotona terveysasemalla flunssa- ja vastatautipotilaiden hoidossa. Erityisesti potilaan kannalta videovastaanottoa pidettiin hyödyllisenä ja nykyaikaisena asioimis-kanavana. Lifecare- potilastietojärjestelmä ja videovastaanotto oli helposti opittavissa, sekä niiden käyttäminen oli pääosin helppoa. Potilastietojärjestelmän ja videovastaanoton toimiminen erikseen ja eri näytöiltä koettiin kuitenkin haastavaksi. Lisäksi potilastietojärjestelmässä esiintynyt hitaus useamman toiminnon samanaikaisessa käytössä heikensi osaltaan järjestelmän tehokasta käyttöä.
Tutkimustulosten perusteella esitettiin Lifecare- potilastietojärjestelmän kehittämiseksi videovastaanottojen hoitamiseen siten, että videovastaanotto aukeaisi ammattilaiselle suoraan osana potilastietojärjestelmää, jolloin molempia olisi mahdollista hoitaa samalta työpöydältä. Potilastietojärjestelmän tulisi myös tehokkaasti tukea muiden toimintojen ja sovellusten samanaikaista käyttöä potilastietojärjestelmässä videovastaanoton aikana.