Vastuullisuus osaksi yrityksen toimintaa: Vastuullisuusmittariston suunnittelu Foodwest Oy:lle
Puranen, Riina (2019)
Puranen, Riina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121426698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121426698
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli suunnitella ja kehittää työkalun asiasisältö, jonka avulla pystytään selvittämään elintarvikealan pk-yrityksen vastuullisuuden tila. Työkalun asiasisältö on suunniteltu toimeksiantaja, Foodwest Oy:n uuden vastuullisuuspalvelun avuksi. Työkalu sisältää kysymyksiä, joihin vastaamalla yritys saa analyysin omasta vastuullisuuden tilastaan sekä raportin omaa vastuullisuusviestintäänsä varten.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta. Tutkimus tehtiin tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Työkalun suunnittelu ja testaaminen toteutettiin työpajoissa, joita havainnoimalla saatiin aineistoa tutkimukseen. Tutkimuksen toinen aineistonkeruumenetelmä oli laadullinen kysely elintarvikealan pk-yrityksille. Laadullisen aineiston analyysissa aineiston sisältö tiivistettiin ja kiteytettiin hyödyntäen erilaisia näkökulmia ja tarkastelutapoja.
Tutkimus sisälsi kolme vaihetta: mittareiden suunnittelu (työpaja 1), työkalun testaus (työpaja 2) ja kysely elintarvikealan pk-yrityksille. Tutkimuksen tuotoksena syntyi joukko kysymyksiä ja mittareita, joiden avulla voidaan selvittää elintarvikealan pk-yrityksen vastuullisuuden nykytila, tavoitteet ja kehittämiskohteet.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että työkalun asiasisältö toimi hyvin, se oli hyvä keskustelun runko, ja työkalu auttoi suunnitelmien ja tavoitteiden kirjaamisessa. Työkalu tarvitsee aina asiantuntijan, joka pystyy kirjoittamaan yrityksen kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen raportin yrityksen vastuullisuuden tilasta. Työkalu toiminee hyvin apuvälineenä vastuullisuuspalvelussa, jossa asiantuntija on mukana vastuullisuuden selvittämisessä. The aim of the thesis was to design and to develop the factual content of a tool which can be used to investigate how responsible small and medium-sized (SME) companies are in the food business. Foodwest Oy commissioned to design the factual content of the tool to help their new responsibility service concept. The tool contains questions that help a company get an analysis of its own corporate responsibility status and a report for their responsible communication.
The thesis was conducted as a qualitative study using a constructive research approach. The study was done in close cooperation with the client. The tool design and testing was carried out in workshops the observation of which provided research data. A qualitative survey for SME companies in the food business was another way to collect data for the study. In the analysis of the qualitative, the data was summed up by using different perspectives and approaches.
There were three steps in the study: designing the indicators (workshop 1), testing the tool (workshop 2) and the survey to SME companies in the food business. As a result of the study was a set of questions and indicators was created that can be used to determine the state of responsibility the goals and the objects of improvement of the SME companies.
In conclusion of the study, it can be mentioned that the factual content of the tool worked perfectly, it was a good body of conversation, and the tool helped documenting plans and goals. The tool always needs a specialist who can write a report on the state of corporate responsibility after the conversations with the company. The tool will be a good help in the new responsibility service where the specialist is involved.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta. Tutkimus tehtiin tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Työkalun suunnittelu ja testaaminen toteutettiin työpajoissa, joita havainnoimalla saatiin aineistoa tutkimukseen. Tutkimuksen toinen aineistonkeruumenetelmä oli laadullinen kysely elintarvikealan pk-yrityksille. Laadullisen aineiston analyysissa aineiston sisältö tiivistettiin ja kiteytettiin hyödyntäen erilaisia näkökulmia ja tarkastelutapoja.
Tutkimus sisälsi kolme vaihetta: mittareiden suunnittelu (työpaja 1), työkalun testaus (työpaja 2) ja kysely elintarvikealan pk-yrityksille. Tutkimuksen tuotoksena syntyi joukko kysymyksiä ja mittareita, joiden avulla voidaan selvittää elintarvikealan pk-yrityksen vastuullisuuden nykytila, tavoitteet ja kehittämiskohteet.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että työkalun asiasisältö toimi hyvin, se oli hyvä keskustelun runko, ja työkalu auttoi suunnitelmien ja tavoitteiden kirjaamisessa. Työkalu tarvitsee aina asiantuntijan, joka pystyy kirjoittamaan yrityksen kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen raportin yrityksen vastuullisuuden tilasta. Työkalu toiminee hyvin apuvälineenä vastuullisuuspalvelussa, jossa asiantuntija on mukana vastuullisuuden selvittämisessä.
The thesis was conducted as a qualitative study using a constructive research approach. The study was done in close cooperation with the client. The tool design and testing was carried out in workshops the observation of which provided research data. A qualitative survey for SME companies in the food business was another way to collect data for the study. In the analysis of the qualitative, the data was summed up by using different perspectives and approaches.
There were three steps in the study: designing the indicators (workshop 1), testing the tool (workshop 2) and the survey to SME companies in the food business. As a result of the study was a set of questions and indicators was created that can be used to determine the state of responsibility the goals and the objects of improvement of the SME companies.
In conclusion of the study, it can be mentioned that the factual content of the tool worked perfectly, it was a good body of conversation, and the tool helped documenting plans and goals. The tool always needs a specialist who can write a report on the state of corporate responsibility after the conversations with the company. The tool will be a good help in the new responsibility service where the specialist is involved.