Muutoksen vakiintuminen henkilöstön näkökulmasta : Case: Uusi toimintamalli Yritys X:n yksikössä
Muraja, Elias (2019)
Muraja, Elias
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326607
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä tavalla henkilöstön näkökulmasta uusi toimintamalli on vakiintunut Yritys X:n tutkittavassa yksikössä. Tutkimuksen avulla pyrittiin havaitsemaan uuden toimintamallin vakiintumista vaikeuttavia ja mahdollistavia seikkoja sekä löytämään toimeksiantajalle ratkaisuja toimintamallin juurruttamiseksi paremmin osaksi yrityksen päivittäisiä toimintatapoja.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla toimeksiantajan tiloista käsin. Haastateltavia oli viisi, jotka kaikki olivat uuden toimintamallin parissa koko muutosprosessin aikana tutkittavassa yksikössä työskennelleitä työntekijöitä. Tutkimusaineisto analysoitiin koodaamalla ja teemoittelemalla sekä vertaamalla sitä työn teoreettisen viitekehykseen. Tutkimuksessa käytettiin teoreettisena viitekehyksenä sisäistä markkinointia ja muutosjohtamista.
Tutkimustulokset antoivat kokonaiskuvan siitä, millä tavalla toimintamalli on henkilöstön näkökulmasta vakiintunut osaksi päivittäisiä toimintatapoja. Tulokset osoittivat myös, millaisia tekijöitä pidettiin uuden toimintamallin vakiintumista mahdollistavina ja haasteita aiheuttavina tekijöinä Yritys X:n tutkittavassa yksikössä.
Tutkimuksista saatujen tulosten ja niistä tehtyjen johtopäätösten pohjalta onnistuttiin löytämään konkreettisia parannusehdotuksia toimeksiantajalle. Parannusehdotusten avulla toimeksiantaja voi vakiinnuttaa uutta toimintamallia paremmin osaksi päivittäisiä toimintatapoja ja parantaa omia sisäisiä prosessejaan liittyen uusiin muutosprosesseihin, muutosjohtamiseen ja sisäiseen markkinointiin. The aim of the thesis was to find out how the new operating model has been consolidated as a new mode of operation in the unit of Company X. The purpose of the research was to identify the issues that enable or create difficulties in consolidating a new business model and to find solutions for the client to consolidate the business model better in the daily operations of the company.
The thesis was carried out as a qualitative research and the material was collected by theme interviews in the client’s office. There were five interviewees who had experience related to the new operating model and were working in the unit which was under the research from start to finish. The research material was analyzed by coding, theming and comparing it with the theoretical framework. Internal marketing and change management were used as a theoretical framework for the research.
The results of the research provided a general view on how the new operating model has been consolidated as part of daily operations from a personnel perspective. The results also showed which factors were considered as enabling and challenging for the new operating model in the unit under the research.
Based on the results and conclusions of the research it was possible to find concrete improvement suggestions for the client. The improvement suggestions allow the client to consolidate the new operating model better as part of their day-to-day operations and improve their own internal processes related to the new change processes, change management and internal marketing.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla toimeksiantajan tiloista käsin. Haastateltavia oli viisi, jotka kaikki olivat uuden toimintamallin parissa koko muutosprosessin aikana tutkittavassa yksikössä työskennelleitä työntekijöitä. Tutkimusaineisto analysoitiin koodaamalla ja teemoittelemalla sekä vertaamalla sitä työn teoreettisen viitekehykseen. Tutkimuksessa käytettiin teoreettisena viitekehyksenä sisäistä markkinointia ja muutosjohtamista.
Tutkimustulokset antoivat kokonaiskuvan siitä, millä tavalla toimintamalli on henkilöstön näkökulmasta vakiintunut osaksi päivittäisiä toimintatapoja. Tulokset osoittivat myös, millaisia tekijöitä pidettiin uuden toimintamallin vakiintumista mahdollistavina ja haasteita aiheuttavina tekijöinä Yritys X:n tutkittavassa yksikössä.
Tutkimuksista saatujen tulosten ja niistä tehtyjen johtopäätösten pohjalta onnistuttiin löytämään konkreettisia parannusehdotuksia toimeksiantajalle. Parannusehdotusten avulla toimeksiantaja voi vakiinnuttaa uutta toimintamallia paremmin osaksi päivittäisiä toimintatapoja ja parantaa omia sisäisiä prosessejaan liittyen uusiin muutosprosesseihin, muutosjohtamiseen ja sisäiseen markkinointiin.
The thesis was carried out as a qualitative research and the material was collected by theme interviews in the client’s office. There were five interviewees who had experience related to the new operating model and were working in the unit which was under the research from start to finish. The research material was analyzed by coding, theming and comparing it with the theoretical framework. Internal marketing and change management were used as a theoretical framework for the research.
The results of the research provided a general view on how the new operating model has been consolidated as part of daily operations from a personnel perspective. The results also showed which factors were considered as enabling and challenging for the new operating model in the unit under the research.
Based on the results and conclusions of the research it was possible to find concrete improvement suggestions for the client. The improvement suggestions allow the client to consolidate the new operating model better as part of their day-to-day operations and improve their own internal processes related to the new change processes, change management and internal marketing.