Tie elämykselliseen teeseremoniaan : Teeseremonian elämyksellistäminen palvelumuotoilun keinoin
Halttunen, Henna (2019)
Halttunen, Henna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025649
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella T-Houselle elämyksellinen teeseremonia-paketti ja samalla selvittää, miten asiakkaat viihtyvät teehuoneella ja kokevatko he testatun teeseremonian elämyksenä. Tutkimus oli toimintatutkimus, jossa pyrittiin käytännössä testatun teeseremonian sekä palautekyselyn avulla selvittämään, onko mahdollista tarjota elämyksellinen teeseremonia.
Työtä varten toteutettiin testimäisenä kokeiluna teeseremonia keväällä 2019. Teeseremoniaan saatiin mukaan vapaaehtoisia osallistujia T-Housen Facebook-sivujen kautta. Osallistujia teeseremoniassa oli viisi, joista jokainen osallistui aktiivisena teeseremoniaan sekä vastasi teeseremonian jälkeen palautekyselyyn. Palautekyselyssä käsiteltiin neljää eri teemaa: osallistujien perustiedot, teehuoneen viihtyisyys, teeseremonian toimivuus sekä teeseremonian elämyksellisyys.
Tuloksista tulkittiin asiakkaiden kokema elämyksellisyys ja tyytyväisyys. Palautekyselystä saatujen vastauksien perusteella T-Housella on muutama kehityskohde, joihin asiakkaat haluaisivat puututtavan. Asiakkaat kokivat, että T-Housen viihtyisyydessä olisi vielä parantamista, mutta itse teeseremonian koettiin olevan elämyksellinen.
Toimeksiantajalle annettiin tiivistelmä tutkimuksen tuloksista sekä luettelo mahdollisista kehityskohteista, jotka poimittiin osallistujien palautteista. Jokaiselle kehityskohteelle ehdotettiin myös mahdollista ratkaisua, mikäli toimeksiantaja haluaa kiinnittää huomiota kyseisiin kohteisiin. Työssä perehdyttiin myös palvelumuotoilun perusteisiin, joiden pohjalta koko teeseremonia on rakennettu.
Työtä varten toteutettiin testimäisenä kokeiluna teeseremonia keväällä 2019. Teeseremoniaan saatiin mukaan vapaaehtoisia osallistujia T-Housen Facebook-sivujen kautta. Osallistujia teeseremoniassa oli viisi, joista jokainen osallistui aktiivisena teeseremoniaan sekä vastasi teeseremonian jälkeen palautekyselyyn. Palautekyselyssä käsiteltiin neljää eri teemaa: osallistujien perustiedot, teehuoneen viihtyisyys, teeseremonian toimivuus sekä teeseremonian elämyksellisyys.
Tuloksista tulkittiin asiakkaiden kokema elämyksellisyys ja tyytyväisyys. Palautekyselystä saatujen vastauksien perusteella T-Housella on muutama kehityskohde, joihin asiakkaat haluaisivat puututtavan. Asiakkaat kokivat, että T-Housen viihtyisyydessä olisi vielä parantamista, mutta itse teeseremonian koettiin olevan elämyksellinen.
Toimeksiantajalle annettiin tiivistelmä tutkimuksen tuloksista sekä luettelo mahdollisista kehityskohteista, jotka poimittiin osallistujien palautteista. Jokaiselle kehityskohteelle ehdotettiin myös mahdollista ratkaisua, mikäli toimeksiantaja haluaa kiinnittää huomiota kyseisiin kohteisiin. Työssä perehdyttiin myös palvelumuotoilun perusteisiin, joiden pohjalta koko teeseremonia on rakennettu.