Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Wellness Technology SMEs – Internationalization Through Partnerships and Networks

Lukkari, Inka (2019)

 
Avaa tiedosto
Lukkari Inka.pdf (754.4Kt)
Lataukset: 


Lukkari, Inka
2019
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025689
Tiivistelmä
Pienet -ja keskisuuret yritykset muodostavat suomalaisten yritysten enemmistön, kaiken kaikkiaan 99.8% suomalaisista yrityksistä oli pk-yrityksiä vuonna 2017. Tämä luku kertoo pk-yritysten ja niiden menestyksen vaikutuksesta Suomen kansantalouteen. Yksi kasvava liiketoiminta-alue Suomessa on viime vuosina ollut hyvinvointiteknologia. Tutkija päätyi valitsemaan aiheen, joka yhdistää pk-yritysten sekä hyvinvointiteknologian näkökulman, sillä kumpikin osa-alue on ajankohtainen ja merkittävä.

Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää kuinka suomalaiset hyvinvointiteknologiaan erikoistuneet pk-yritykset kansainvälistyvät partneriyhteistyötä ja verkostoja hyödyntäen. Tavoitteena oli myös antaa alan toimijoille käytännön tietoa kansainvälistymisprosessin tueksi. Kirjallisuuskatsauksessa luotiin tietopohja tutkimusta varten lähdekirjallisuutta sekä aiempaa tutkimusta hyödyntäen. Tutkija keräsi primääridatan laadullisena tutkimuksena haastattelemalla aiheen kannalta relevantteja asiantuntijoita kasvotusten tai puhelimitse puolistrukturoitua haastattelua käyttäen. Kerätty aineisto analysoitiin litteroimalla ja koodaamalla, jonka jälkeen aineistosta haettiin toistuvia teemoja sisältöanalyysia käyttäen.

Tutkija tunnisti aineistosta muutamia keskeisiä ongelmia, joiden kanssa pk-yritykset taistelevat kansainvälistyessään. Aineistossa mainittiin asioita, kuten pk-yritysten resurssipula sekä strategiaan liittyvät ongelmat. Tutkija kykeni myös tekemään ehdotuksia pk-yrityksille kansainvälistymisprosessin sekä partneriyhteistyön tiimoilta. Tulevaisuudessa tutkimus aiheen tiimoilta voisi kohdistua tarkemmin rajattuun markkina-alueeseen, jolloin tutkimus voisi tuottaa tietoa tiettyyn alueeseen liittyen. Hyvinvointiteknologia on nopeasti kehittyvä ala, joten tulosten luotettavuuden suhteen tutkimuksen toistaminen lähitulevaisuudessa voisi olla tarpeen
 
Finland is a country dominated by small and medium-sized enterprises. In 2017, 99.8% of Finnish companies were SMEs which means that these companies have a huge impact on the Finnish economy. The wellness technology business is also blooming in Finland, which is why internationalization of wellness technology SMEs was chosen as the topic of the research.
The research aimed at understanding the internationalization process of Finnish wellness technology SMEs through partnerships and networks in order to make recommendations on how SMEs could navigate through the internationalization process smoothly. In order to gain sufficient knowledge on the subject, a knowledge base was built by gathering relevant literature for the literature review, after which data was collected through interviews. The research approach in this case was qualitative. The data was collected by conducting semi-structured interviews with six subject matter experts, either face-to-face or over the phone. The data was then transcribed and analyzed with Excel. The data was coded in order to identify overarching themes through thematic content analysis.
From the results, the researcher identified issues that apply for most SMEs in the internationalization process, lack of resources and problems with strategy being some of the identified issues. Once the common issues were identified, recommendations were made on how SMEs could prepare for the internationalization process and how they could enhance the partnership and network creation process. In the future, studying a specific market area might be beneficial to produce more market specific information. Repeating this study within a reasonable timeframe might also be in order to ensure the reliability of the results, especially given the fast-paced nature of the wellness technology industry.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste