Näytä suppeat kuvailutiedot

Hämeenlinnan matkailun kehittäminen

Karvo, Suvi (2019)

dc.contributor.authorKarvo, Suvi
dc.date.accessioned2019-12-16T10:06:22Z
dc.date.available2019-12-16T10:06:22Z
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/266441
dc.description.abstractOpinnäytetyön tavoitteena oli Hämeenlinnan matkailun nykytilan kuvaus ja matkailun kehittäminen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli nostaa esille kaupungin matkailun kehittämistä haastattelututkimuksen ja muiden aineistonhankintamenetelmien avulla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin strukturoimattomalla teemahaastattelulla kahtatoista Hämeenlinnan matkailun parissa työskentelevää henkilöä. Teemahaastattelun lisäksi osallistuttiin Matkamessuille 2019, jossa havainnoitiin, miten Hämeenlinnan matkailu on edustettuna, millainen Hämeenlinnan messuosasto on, vertailtiin sen messuosastoa muihin messuosastoihin ja aistittiin matkailualan trendejä. Tutkimuksen aineistoa kerättiin myös Hämeenlinnan kaupungin järjestämästä Keskustavisio 2035 avoimesta keskustelutilaisuudesta, jossa keskusteluiden ohessa esiteltiin Keskustavisio 2035 luonnos, ja sen jälkeen osallistuttiin työpajaan. Työn päätuloksena on, että Hämeenlinnan matkailu tarvitsee matkailuorganisaation, joka lähtee nostamaan kaupunkia menestyväksi matkailukaupungiksi. Elinvoimaa Hämeeseen yhdistys on juuri valittu Hämeenlinnan ja koko Hämeen matkailuorganisaatioksi. Sen päätavoitteena on luoda Hämeenlinnalle ja Hämeelle vahva ja tunnistettava matkailubrändi. Hämeenlinnan messuosasto Matkamessuilla 2019 oli kehittämisen tarpeessa tulevaisuutta ajatellen, jotta Hämeenlinna on houkutteleva kaupunkia matkailijoiden silmissä. Syksyllä 2019 valmistunut ja päivitetty Hämeenlinnan kaupungin Keskustavisio 2035 korostaa myös matkailun merkitystä Hämeenlinnan keskustan kehittämisessä ja elinvoimaisuudessa. Pitkän aikavälin tähtäimellä suurin haaste on kasvattaa Hämeenlinnan matkailusta tunnettu brändi. Brändi, jonka ihmiset tunnistavat, ja jonka viesti on selkeä ja ytimekäs. Hämeenlinna on täynnä vierailun arvoisia kohteita, luontoa, kulttuuria ja historiaa. Kaupungin on tuotava vahvuutensa näkyvästi esiin. Meidän on oltava hämeenlinnalaisina ylpeitä kaupungistamme. Vain tällöin muutkin voivat nähdä Hämeenlinnan erityisyyden.fi
dc.description.abstractThe objective of this study was to gather information about the current status of traveling business in city of Hämeenlinna and its development. The purpose of this thesis was to collect information on development of traveling business in Hämeenlinna with the help of interviews and with other data collection methods. This study was carried out as a qualitative study. The data was collected and analysed with interviews from 12 local travelling experts of Hämeenlinna. In addition, further material was collected by participating at Travel Expo 2019 in Helsinki and by participating in Workshop in Hämeenlinna for developing the city centre for year 2035. The theoretical section explored traveling, theoretical development process, development strategies and traveling strategies. The respondents stated that city of Hämeenlinna needed its own traveling organisation. Elinvoimaa Hämeeseen has started as a brand-new traveling organisation in Hämeenlinna and Häme region. Its major focus is to create a strong local traveling brand for Hämeenlinna and its region. The findings reveal that city of Hämeenlinna needs its own traveling strategy together with investment in its own traveling brand. Hämeenlinna offers a lot of interesting and unique traveling experiences in terms of nature, culture and history. It is a task for Hämeenlinna to be responsible, transparent and able to clearly communicate its strengths and local offerings in traveling business.en
dc.language.isofin-
dc.rightsfi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|-
dc.titleHämeenlinnan matkailun kehittäminen-
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:amk-2019121326568-
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|-
dc.subject.ysomatkailu-
dc.subject.ysomatkailun edistäminen-
dc.subject.ysokaupungit
dc.subject.disciplineLiiketalouden tutkinto-ohjelma-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot