Markkinointisuunnitelma : Case: The Local Culture Hostel & Café
Lapinkangas, Tanja (2019)
Lapinkangas, Tanja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025860
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli laatia toimiva markkinointisuunnitelma jyväskyläläiselle hostellille, The Local Culture Hostel & Cafélle. Markkinointisuunnitelman tarkoituksena oli tuoda esiin erilaisia konkreettisia markkinointikeinoja, joilla saataisiin herätettyä kansainvälisten vapaaajan matkustajien mielenkiinto hostellia kohtaan. Työhön kuuluvalla tutkimuksella pyrittiin vastaamaan tutkimusongelmaan ja -kysymyksiin sekä selvittämään kansainvälisten matkailijoiden asenteita hostelleja kohtaan.
Työ toteutettiin toiminnallisena työnä. Empiirisen aineiston avulla laadittiin erillinen konkreettinen markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma on liikesalaisuuksien vuoksi kokonaan salattu lopullisesta työstä.
Aineisto kerättiin Webropol-internetsivun kautta tehdyn kyselynä avulla. Kysely sisälsi sekä avoimia, monivalinta- että strukturoituja kysymyksiä. Kyselyä jaettiin avoimen linkin kautta sosiaalisen median kanavissa sekä erilaisilla nettisivuilla. Kysely oli avoinna 3.8. - 4.9.2019, ja sen pääasiallisena kohderyhmänä olivat kansainväliset vapaa-ajan matkustajat. Vastauksia kyselyyn tuli 144 kappaletta.
Tutkimus osoitti, että hostellin hinta, sijainti ja muiden antamat arvostelut vaikuttavat matkailijan päätökseen eniten hänen valitessaan hostellia. Hostelleja markkinoitaessa matkailijat myös suosivat enemmän verkossa tapahtuvaa markkinointia perinteisten markkinointikeinojen, kuten katu- ja sanomalehtimainonnan sijasta. Varaussivuista Booking.com ja Hostelworld.com ovat eniten hostelleissa majoittuvien matkailijoiden mieleen.
Tutkimuksesta saatuja tuloksia käytettiin apuna markkinointisuunnitelman luomisessa. The goal of the thesis was to create an operational marketing plan for a hostel called The Local Culture Hostel & Café located in Jyväskylä. The purpose of the marketing plan was to provide tangible marketing ways which would evoke international travelers’ interest towards the hostel. As part of the work, a study was conducted. The aim of the study was to answer the research problem and questions as well to examine international travelers’ attitudes toward hostels.
The work was implemented in two parts due to its functional nature. The work includes academic theory part and a research part as well as a separate concrete marketing plan that was created with the data received from the study. Due to the trade secrets of the company, the marketing plan is confidential, and it is removed from the public work.
The data collection was done via an anonymous Webropol survey. The survey included both open, multiple choice and structured questions. The survey was shared through an open link in different social media channels and on different websites. The survey was open during 3.8. - 4.9.2019 and the targeted focus group were international travelers. Altogether, 144 responses were received.
The study pointed out three main factors affecting traveler’s decision on choosing a hostel: hostel’s price, location and given reviews. When hostels are being marketed, traveler’s also preferred online advertising to traditional marketing such as street advertising and newspaper advertising. From booking sites, Booking.com and Hostelworld.com are most commonly used among hostel travelers.
The results of the study were utilized in the creation of the marketing plan.
Työ toteutettiin toiminnallisena työnä. Empiirisen aineiston avulla laadittiin erillinen konkreettinen markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma on liikesalaisuuksien vuoksi kokonaan salattu lopullisesta työstä.
Aineisto kerättiin Webropol-internetsivun kautta tehdyn kyselynä avulla. Kysely sisälsi sekä avoimia, monivalinta- että strukturoituja kysymyksiä. Kyselyä jaettiin avoimen linkin kautta sosiaalisen median kanavissa sekä erilaisilla nettisivuilla. Kysely oli avoinna 3.8. - 4.9.2019, ja sen pääasiallisena kohderyhmänä olivat kansainväliset vapaa-ajan matkustajat. Vastauksia kyselyyn tuli 144 kappaletta.
Tutkimus osoitti, että hostellin hinta, sijainti ja muiden antamat arvostelut vaikuttavat matkailijan päätökseen eniten hänen valitessaan hostellia. Hostelleja markkinoitaessa matkailijat myös suosivat enemmän verkossa tapahtuvaa markkinointia perinteisten markkinointikeinojen, kuten katu- ja sanomalehtimainonnan sijasta. Varaussivuista Booking.com ja Hostelworld.com ovat eniten hostelleissa majoittuvien matkailijoiden mieleen.
Tutkimuksesta saatuja tuloksia käytettiin apuna markkinointisuunnitelman luomisessa.
The work was implemented in two parts due to its functional nature. The work includes academic theory part and a research part as well as a separate concrete marketing plan that was created with the data received from the study. Due to the trade secrets of the company, the marketing plan is confidential, and it is removed from the public work.
The data collection was done via an anonymous Webropol survey. The survey included both open, multiple choice and structured questions. The survey was shared through an open link in different social media channels and on different websites. The survey was open during 3.8. - 4.9.2019 and the targeted focus group were international travelers. Altogether, 144 responses were received.
The study pointed out three main factors affecting traveler’s decision on choosing a hostel: hostel’s price, location and given reviews. When hostels are being marketed, traveler’s also preferred online advertising to traditional marketing such as street advertising and newspaper advertising. From booking sites, Booking.com and Hostelworld.com are most commonly used among hostel travelers.
The results of the study were utilized in the creation of the marketing plan.