Miten yrittäjä voi rakentaa henkilöbrändiään?
Tynkkynen, Oona (2019)
Tynkkynen, Oona
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226244
Tiivistelmä
Yrittäjälle näkyvyys on tärkeää. Työelämän murros tulee muuttamaan tulevaisuuden työtä yhä yrittäjävetoisemmaksi. Yhä useampi siis tarvitsee henkilöbrändinsä tuomaa arvoa ja näkyvyyttä oman osaamisensa myymiseen.
Tutkimuksella pyrittiin selittämään henkilöbrändäystä, sen tuomia hyötyjä ja keinoja henkilöbrändin rakentamiseen. Tutkimusongelma oli: miten yrittäjä rakentaa henkilöbrändiään. Tutkimuksen toimeksiantajana oli Jyväskylän Yritystehdas Oy. Yritystehdas valmentaa kasvuyrityksiä menestykseen tarjoamalla tiloja, valmennusta ja verkostoja sekä innostaa ja valmentaa oppilaitosten opiskelijoita, henkilökuntaa ja tutkijoita yrittäjyyteen.
Tutkimus toteutettiin syksyn 2019 aikana laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Teemat muodostuivat teorian pohjalta. Teemat olivat henkilöbrändin selittäminen, henkilöbrändin merkitys yrittäjälle sekä keinot henkilöbrändin rakentamiseen.
Haastattelut toteutettiin viidelle henkilölle, joilla kaikilla oli heille itselleen arvoa tuottava henkilöbrändi tai he työskentelivät brändien parissa. Haastattelut tallennettiin, litteroitiin ja koodattiin tarkempaa analysointia varten. Analysointimenetelmänä käytettiin luokittelua.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että henkilöbrändien tuomat hyödyt henkilölle itselleen sekä hänen yritykselleen voivat olla merkittävät. Henkilöbrändi on toimiva työkalu oman osaamisensa myymiseen, kun sen rakentaminen lähtee omasta halusta. Henkilöbrändi rakennetaan hyvän itsetuntemuksen, omien kiinnostuksen kohteiden sekä henkilökohtaisten tavoitteiden kautta. Näillä keinoilla henkilöbrändistä rakentuu aito ja arvoa tuottava.
Tutkimuksella pyrittiin selittämään henkilöbrändäystä, sen tuomia hyötyjä ja keinoja henkilöbrändin rakentamiseen. Tutkimusongelma oli: miten yrittäjä rakentaa henkilöbrändiään. Tutkimuksen toimeksiantajana oli Jyväskylän Yritystehdas Oy. Yritystehdas valmentaa kasvuyrityksiä menestykseen tarjoamalla tiloja, valmennusta ja verkostoja sekä innostaa ja valmentaa oppilaitosten opiskelijoita, henkilökuntaa ja tutkijoita yrittäjyyteen.
Tutkimus toteutettiin syksyn 2019 aikana laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Teemat muodostuivat teorian pohjalta. Teemat olivat henkilöbrändin selittäminen, henkilöbrändin merkitys yrittäjälle sekä keinot henkilöbrändin rakentamiseen.
Haastattelut toteutettiin viidelle henkilölle, joilla kaikilla oli heille itselleen arvoa tuottava henkilöbrändi tai he työskentelivät brändien parissa. Haastattelut tallennettiin, litteroitiin ja koodattiin tarkempaa analysointia varten. Analysointimenetelmänä käytettiin luokittelua.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että henkilöbrändien tuomat hyödyt henkilölle itselleen sekä hänen yritykselleen voivat olla merkittävät. Henkilöbrändi on toimiva työkalu oman osaamisensa myymiseen, kun sen rakentaminen lähtee omasta halusta. Henkilöbrändi rakennetaan hyvän itsetuntemuksen, omien kiinnostuksen kohteiden sekä henkilökohtaisten tavoitteiden kautta. Näillä keinoilla henkilöbrändistä rakentuu aito ja arvoa tuottava.