Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Podcastien vaikutus kuluttajien ostokäyttäytymiseen

Silvennoinen, Linda (2019)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (1.212Mt)
Lataukset: 


Silvennoinen, Linda
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626851
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia podcastien vaikutusta kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli vaikuttajamarkkinointitoimisto Indieplace Oy. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuuntelevatko blogien lukijat podcasteja ja saavatko kuuntelijat podcasteista vaikutteita. Tutkimuksessa haluttiin selvittää myös kuluttajien suhtautumista kaupallisiin yhteistöihin ja niiden vaikutusta podcastien uskottavuuteen. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kuluttajien ostokäyttäytymistä, ostoprosessia, digitaalista markkinointiviestintää sekä podcasteja. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin verkkokyselylomakkeen avulla. Verkkokyselylomake asetettiin toimeksiantajan maksettua mainontaa sisältäviin blogeihin. Aineistoa kerättiin kymmenen päivän ajan ja vastauksia saatiin 705 kappaletta. Tutkimustuloksista ilmeni, että suurin osa blogeja lukevista kuluttajista kuuntelee podcasteja. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että podcasteja kuunnellaan viihtymisen, rentoutumisen sekä uuden oppimisen vuoksi. Tuloksien mukaan kuluttajat suhtautuvat podcasteissa oleviin tuotesuosituksiin neutraalisti. Kuluttajat kokevat kaupallisten yhteistöiden vaikutuksen podcastien uskottavuuteen melko neutraalina eikä podcastien kuuntelua lopeteta niiden vuoksi. Tulosten mukaan jopa neljä viidestä vastaajasta voisi kuvitella tekevänsä ostopäätöksen podcastissa olevan suosituksen perusteella, ja noin viidesosa kertoi ostaneensa tuotteen tai palvelun podcastissa olleen suosittelun vuoksi. Saatujen tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että podcastit voivat vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin tuotesuositusten kautta, ja podcasteja kannattaisi hyödyntää silloin, kun halutaan kohdentaa markkinointia tehokkaasti tietylle kohderyhmälle.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste