AR kilpailuetuna tulevaisuuden sisustusliiketoiminnassa
Markkio, Henna-Riikka (2019)
Markkio, Henna-Riikka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126030
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Suomen sisustusmarkkinoiden tulevaisuuden näkymiä sekä sitä, miten uudet teknologiat – erityisesti AR, eli lisätty todellisuus – näyttäytyvät siinä. Taustana oli työn tekijän oma muotoutumassa oleva liikeidea, suomalaiseen designiin erikoistunut sisustusliike, jonka strategian valintaa tukemaan tarvittiin tutkimustietoa. Tutkimuskysymyksiin: ”Millainen on sisustusmarkkinoiden tulevaisuus Suomessa?” ja ”Miten uudet teknologiat, erityisesti AR, näyttäytyvät strategisesti tulevaisuuden sisustusliiketoiminnassa kilpailuedun kannalta?”, haettiin vastausta laadullisella tutkimuksella. Tutkimuksessa käytettiin eläytymismenetelmää. Tutkimuksessa kerättiin yhteensä kymmenen informanttien tarinaa kodin piristämisestä pienillä sisustuselementeillä nyt ja tulevaisuudessa (vuonna 2025). Tarinoista kerätylle aineistolle tehtiin temaattinen analyysi. Tutkimustuloksia tarkasteltiin molempien tutkimuskysymysten osalta erikseen. Tuloksista ilmeni, että tulevaisuuden sisustusliiketoiminnassa korostuvat tuotteiden ekologisuus ja kestävyys. Kuluttamisessa ollaan siirtymässä kestävämpiin ratkaisuihin. Kaupankäynti siirtyy enenevässä määrin verkkoon. Uudet teknologiat näyttelevät tulevaisuuden sisustusliiketoiminnassa merkittävää osaa – sisustamisessa hyödynnetään uutta teknologiaa ja älykkäitä ratkaisuja. AR ei kuitenkaan nouse esiin vaikuttavana tekijänä, eikä tuo strategisesti merkittävää kilpailuetua sisustusliiketoiminnalle. Tärkeimpänä johtopäätöksenä voidaan todeta, että kestävä kehitys ja sen mukaiset strategiset valinnat tuovat sisustusliiketoiminnalle selvää kilpailuetua valitussa kohderyhmässä. Yrityksellä on oltava selkeä ymmärrys toimintaympäristöstään, jotta se voi kehittää strategioitaan. The objective of the study was to find out future foresight of the interior design market in Finland, as well as find out how new technologies – especially AR or augmented reality – show themselves in it. The background of the study was the author’s own still shaping business idea of decor store specialized in Finnish design. Strategical choices still needed to be supported by research.
Objective issues and questions were approached by using qualitative study. The study was conducted by using the method of empathy. Ten stories of home decorations today and in the future with time perspective being year 2025 were collected from informants. Thematic analysis was used for data collection of stories.
Main findings of two questions were treated separately. Findings showed that in the future ecological and sustainable products would stand out in home decor business. Sustainability is coming to home decor consuming. Commerce is moving increasingly online. New technologies, as being utilized, will show significant role in home decor business in the future. However, AR does not arise as an active factor. It does not bring strategically significant competitive advantage to home decor business.
The most important conclusion is that sustainable development and the strategic choices in this respect bring a clear competitive advantage to the home decor business in the selected segment. A company must have a clear understanding of its environment to be able to develop its strategies.
Objective issues and questions were approached by using qualitative study. The study was conducted by using the method of empathy. Ten stories of home decorations today and in the future with time perspective being year 2025 were collected from informants. Thematic analysis was used for data collection of stories.
Main findings of two questions were treated separately. Findings showed that in the future ecological and sustainable products would stand out in home decor business. Sustainability is coming to home decor consuming. Commerce is moving increasingly online. New technologies, as being utilized, will show significant role in home decor business in the future. However, AR does not arise as an active factor. It does not bring strategically significant competitive advantage to home decor business.
The most important conclusion is that sustainable development and the strategic choices in this respect bring a clear competitive advantage to the home decor business in the selected segment. A company must have a clear understanding of its environment to be able to develop its strategies.