Järjestön jäsenhallinnan tietojärjestelmien ja prosessien kehittäminen tietosuojavaatimusten mukaiseksi
Holma, Tino (2019)
Holma, Tino
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626948
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tekijä on vastannut Suomen Keskustan tietohallinnon kokonaisvaltaisesta kehittämisestä. Tässä kehittämistehtävässä on tarkoitus selvittää kohdeorganisaation, Suomen Keskustan jäsentietojen hallinnan nykyisiä käytäntöjä ja kehittää tiedonhallinnan käytäntöjä sekä prosesseja.
Keskustan visiossa jäsenten sähköisten asiointipalveluiden kehittäminen on yksi tärkeimmistä keskustajärjestöjen hankkeista seuraavien vuosien aikana. Verkossa olevien palveluiden kehittäminen vastaa niihin tarpeisiin, joita moderni jäsen tarvitsee. Toimintaympäristössämme on tapahtunut muutoksia, jotka vaativat reagoimaan kehittämällä uusia palveluita diginatiiveille jäsenille ja kannattajille.
Kehittämistehtävän tavoite on kuvata jäsenhallinnan nykytila ja luoda alustava suunnitelma tulevaisuuden jäsenhallinnan järjestelmien kehittämiselle. Uusi eurooppalainen tietosuoja-lainsäädäntö on luonut juridiset suuntaviivat henkilötietojen käsittelyyn. Tässä kehittämistehtävässä otetaan huomioon uuden lainsäädännön luomat keinot turvata henkilön tietosuoja.
Tähän muutokseen on jo olemassa malleja, jota hyödyntämällä voidaan kehittää nykyisiä prosesseja palvelemaan asiakkaita, jäseniä, toimihenkilöitä ja luottamushenkilöitä. Kaikki mallintamisen ja kehittämisen työkalut odottavat hyödyntämistä. Kyse on vain siitä, näh-däänkö aktiivinen jäsen koko järjestön käyttämättömänä voimavarana. Jäsenet ansaitsevat parempaa, turvallisempaa ja nopeampaa palvelua verkossa. Järjestön on otettava vastuuta kehitettäessä asiakaslähtöisesti jäsenten ja järjestön verkkopalveluita.
Keskustan visiossa jäsenten sähköisten asiointipalveluiden kehittäminen on yksi tärkeimmistä keskustajärjestöjen hankkeista seuraavien vuosien aikana. Verkossa olevien palveluiden kehittäminen vastaa niihin tarpeisiin, joita moderni jäsen tarvitsee. Toimintaympäristössämme on tapahtunut muutoksia, jotka vaativat reagoimaan kehittämällä uusia palveluita diginatiiveille jäsenille ja kannattajille.
Kehittämistehtävän tavoite on kuvata jäsenhallinnan nykytila ja luoda alustava suunnitelma tulevaisuuden jäsenhallinnan järjestelmien kehittämiselle. Uusi eurooppalainen tietosuoja-lainsäädäntö on luonut juridiset suuntaviivat henkilötietojen käsittelyyn. Tässä kehittämistehtävässä otetaan huomioon uuden lainsäädännön luomat keinot turvata henkilön tietosuoja.
Tähän muutokseen on jo olemassa malleja, jota hyödyntämällä voidaan kehittää nykyisiä prosesseja palvelemaan asiakkaita, jäseniä, toimihenkilöitä ja luottamushenkilöitä. Kaikki mallintamisen ja kehittämisen työkalut odottavat hyödyntämistä. Kyse on vain siitä, näh-däänkö aktiivinen jäsen koko järjestön käyttämättömänä voimavarana. Jäsenet ansaitsevat parempaa, turvallisempaa ja nopeampaa palvelua verkossa. Järjestön on otettava vastuuta kehitettäessä asiakaslähtöisesti jäsenten ja järjestön verkkopalveluita.