Toimintaterapian mahdollisuudet valikoivasti puhumattoman lapsen hoidossa
Hujanen, Henna (2019)
Hujanen, Henna
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626959
Tiivistelmä
Valikoivan puhumattomuuden hoitoon ei ole vakiintunutta käytäntöä, vaikka häiriö aiheuttaa merkittävää sosiaalista haittaa ja toimintakyvyn laskua. Häiriön harvinaisuuden takia hoito määräytyy usein yksilöllisesti oirekuvan mukaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimintaterapeutin mahdollisia tehtäviä valikoivasti puhumattoman lapsen hoidossa. Tavoitteena oli löytää Anne G. Fisherin OTIP-malliin sopivia interventioita, joilla voidaan tukea valikoivasti puhumattoman lapsen toimintakykyä ja toiminnallisuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin integroituna kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaku suoritettiin Cinahl Plus With Full Text ja PubMed -tietokannoista ja vapaa haku toteutettiin Google Scholar -tietokannasta. Hakutuloksia saatiin tiedonhaun kautta yhteensä neljä kappaletta ja vapaan haun kautta kaksi kappaletta. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä, jonka analyysirunko muodostui OTIP-mallin teorian pohjalta.
Tutkimustuloksista selvisi OTIP-mallin mukaisesti luokiteltuja interventiomalleja ja -keinoja, joilla voidaan mahdollisesti tukea valikoivasti puhumattoman lapsen toimintakykyä ja toiminnallisuutta. Toimintaterapian mahdollisuudet valikoivasti puhumattoman lapsen hoidossa painottuvat tutkimustulosten mukaan yksilötekijöihin ja toimintataitoihin eli ahdistushäiriöiden lieventämiseen ja sosiaalisten taitojen hankkimiseen. Tutkimustietoa tarvitaan kuitenkin lisää, sillä tietoa aiheesta on tarjolla hyvin rajoitetusti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimintaterapeutin mahdollisia tehtäviä valikoivasti puhumattoman lapsen hoidossa. Tavoitteena oli löytää Anne G. Fisherin OTIP-malliin sopivia interventioita, joilla voidaan tukea valikoivasti puhumattoman lapsen toimintakykyä ja toiminnallisuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin integroituna kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaku suoritettiin Cinahl Plus With Full Text ja PubMed -tietokannoista ja vapaa haku toteutettiin Google Scholar -tietokannasta. Hakutuloksia saatiin tiedonhaun kautta yhteensä neljä kappaletta ja vapaan haun kautta kaksi kappaletta. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä, jonka analyysirunko muodostui OTIP-mallin teorian pohjalta.
Tutkimustuloksista selvisi OTIP-mallin mukaisesti luokiteltuja interventiomalleja ja -keinoja, joilla voidaan mahdollisesti tukea valikoivasti puhumattoman lapsen toimintakykyä ja toiminnallisuutta. Toimintaterapian mahdollisuudet valikoivasti puhumattoman lapsen hoidossa painottuvat tutkimustulosten mukaan yksilötekijöihin ja toimintataitoihin eli ahdistushäiriöiden lieventämiseen ja sosiaalisten taitojen hankkimiseen. Tutkimustietoa tarvitaan kuitenkin lisää, sillä tietoa aiheesta on tarjolla hyvin rajoitetusti.