Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lapsen osallisuutta tukevat menetelmät toimintaterapiaprosessin arviointi- ja tavoitteenasetteluvaiheessa

Kiviranta, Laura; Näkki, Minna (2019)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Kiviranta_Näkki.pdf (1.366Mt)
Lataukset: 


Kiviranta, Laura
Näkki, Minna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326494
Tiivistelmä
Lasten osallisuus ja sen lisääminen on tällä hetkellä ajankohtainen teema niin toimintaterapiassa, kuin muuallakin yhteiskunnassa. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli etsiä 4–12-vuotiaiden lasten toimintaterapiassa käytettäviä menetelmiä, jotka mahdollistavat lapsen oman näkemyksen esiin tulemisen arviointi- tai tavoitteenasetteluvaiheessa. Asiakaslähtöisyyteen perustuvan toimintaterapian top-down -lähestymistavan mukaan näissä vaiheissa on tärkeää selvittää lapsen näkemykset hänen toiminnallisista toiveista, tarpeista, rooliodotuksista, vahvuuksista, pulmista ja niiden tärkeysjärjestyksestä. Tavoitteena oli koostaa näitä selvittäviä, lasta osallistavia menetelmiä, jotta niiden käyttöönotto helpottuisi ja lasten parissa työskentelevien toimintaterapeuttien asiakaslähtöinen työskentelyote vahvistuisi.

Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui 21 artikkelista, joista tunnistettiin 27 sisäänottokriteerit täyttävää menetelmää. Menetelmiä arvioitiin suhteessa tutkimuskysymyksiin ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla niitä luokiteltiin käyttötarkoituksen sekä niiden esiin tuomien toiminnallisten näkemysten mukaan. Menetelmistä 26 soveltui käytettäväksi arviointivaiheessa ja yksi tavoitteenasetteluvaiheessa. Seitsemän menetelmää olivat sopivia sekä arviointi- että tavoitteenasetteluvaiheessa käytettäväksi. Suurin osa menetelmistä selvitti lapsen näkemystä hänen toiminnallisista pulmistaan ja useat myös vahvuuksista. Kirjallisuuskatsauksen yhtenä johtopäätöksenä syntyi näkemys, että selkeä erottelu toiveiden ja tarpeiden tai rooliodotusten välillä on haasteellista, sillä ympäristötekijöiden vaikutuksesta syntyneet tarpeet ja rooliodotukset voivat vaikuttaa yksilön toiveisiin. Osan menetelmistä havaittiin kohdentuvan tarkasti rajattuun toimintoon, kun taas osa selvitti laajemmin elämän eri osa-alueita.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste