Luovien menetelmien hyödyntäminen työn arvioinnissa ja kehittämisessä: Yhteissuunniteltu kehityskeskustelu
Viitanen, Heidi (2019)
Viitanen, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121627024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121627024
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten ylläpitää ja lisätä työhyvinvointia hyödyntämällä kehityskeskustelussa luovia ja taidelähtöisiä menetelmiä. Tavoitteena oli kehittää uusi kehityskeskustelulomake co-designin eli yhteissuunnittelun avulla ja selvittää, mikä on yhteissuunnitellun kehityskeskustelun prosessi. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi suomalainen koulutusorganisaatio ja kohderyhmänä organisaation opiskelijapalveluiden päällikkö ja 11 työntekijää.
Tuloksena syntyi yhteissuunnitellun kehityskeskustelun prosessikaavio ja kehityskeskustelulomake, jonka avulla kehityskeskustelu käydään hyödyntäen luovia ja taidelähtöisiä menetelmiä. Prosessikaavion avulla kehityskeskustelu suunnitellaan yhdessä käyttäjien kanssa palvelemaan käyttäjiä parhaalla mahdollisella tavalla. Yhteissuunnitellun kehityskeskustelun prosessi tukee työhyvinvointia ja vuorovaikutusta työpaikalla. Lisäksi se ylläpitää työniloa sekä ennaltaehkäisee työn kuormittavuuden aiheuttamia ongelmia. Yhteissuunnitellun kehityskeskustelun prosessi koettiin hyödylliseksi ja osallistujat kokivat, että heidän tarpeisiinsa vastattiin. Kehityskeskusteluprosessin koettiin lisänneen vuorovaikutusta, syventäneen yhteistyötä ja helpottaneen palautteen antamista ja sen saamista. Lisäksi se tuki oman työnkuvan jäsentymistä ja lisäsi kokemusta luottamuksen ja kuulluksi tulemisen tunteista. Koko työyhteisön ammatillisuuden koettiin vahvistuneen. Edellä mainittujen tulosten perusteella työhyvinvointi koettiin vahvistuneeksi ja lisääntyneeksi. The aim of the study was to research how to maintain and increase well-being at work by using creative activities and arts-based methods in development discussions. The aim was also to research what is the process for co-designed development discussions and to co-design a new model for development discussions. The study was conducted in collaboration with an educational institution in Finland and the target group included the manager of the student services and 11 workers.
The process was a co-design process as the target group participated in the designing of the model via probes and group discussions. In the co-design process, I used probes to gather information about the target group and the participants´ needs. Using the information about the target group and theoretical literature I designed a model for a development discussion that consists of creative activities for both the employee and the employer. The process had a positive effect on well-being at work and interaction in the workplace. The process also prevents problems caused by the stress from work. Hence the model was designed by using co-design methods, it met the needs of the participants properly.
The co-design process for development discussions was a result of this study. Following the process, it is possible to design a development discussion that benefits the work community the best way possible. It was shown that using the co-designed model for development discussions lead to increasing the well-being at work and interaction. The feeling of being professionally trusted increased as well.
Tuloksena syntyi yhteissuunnitellun kehityskeskustelun prosessikaavio ja kehityskeskustelulomake, jonka avulla kehityskeskustelu käydään hyödyntäen luovia ja taidelähtöisiä menetelmiä. Prosessikaavion avulla kehityskeskustelu suunnitellaan yhdessä käyttäjien kanssa palvelemaan käyttäjiä parhaalla mahdollisella tavalla. Yhteissuunnitellun kehityskeskustelun prosessi tukee työhyvinvointia ja vuorovaikutusta työpaikalla. Lisäksi se ylläpitää työniloa sekä ennaltaehkäisee työn kuormittavuuden aiheuttamia ongelmia. Yhteissuunnitellun kehityskeskustelun prosessi koettiin hyödylliseksi ja osallistujat kokivat, että heidän tarpeisiinsa vastattiin. Kehityskeskusteluprosessin koettiin lisänneen vuorovaikutusta, syventäneen yhteistyötä ja helpottaneen palautteen antamista ja sen saamista. Lisäksi se tuki oman työnkuvan jäsentymistä ja lisäsi kokemusta luottamuksen ja kuulluksi tulemisen tunteista. Koko työyhteisön ammatillisuuden koettiin vahvistuneen. Edellä mainittujen tulosten perusteella työhyvinvointi koettiin vahvistuneeksi ja lisääntyneeksi.
The process was a co-design process as the target group participated in the designing of the model via probes and group discussions. In the co-design process, I used probes to gather information about the target group and the participants´ needs. Using the information about the target group and theoretical literature I designed a model for a development discussion that consists of creative activities for both the employee and the employer. The process had a positive effect on well-being at work and interaction in the workplace. The process also prevents problems caused by the stress from work. Hence the model was designed by using co-design methods, it met the needs of the participants properly.
The co-design process for development discussions was a result of this study. Following the process, it is possible to design a development discussion that benefits the work community the best way possible. It was shown that using the co-designed model for development discussions lead to increasing the well-being at work and interaction. The feeling of being professionally trusted increased as well.