Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hoitotyön opettajien näkemyksiä rakenteisen kirjaamisen osaamisestaan : kysely Turun ammattikorkeakoulun hoitotyön opettajille

Laiho, Aamu (2010)

 
Avaa tiedosto
Laiho_Aamu.pdf (446.0Kt)
Lataukset: 


Laiho, Aamu
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104043861
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää hoitotyön opettajien rakenteisen kirjaamisen tiedollista ja taidollista osaamista. Opinnäytetyö on osa eNNi- hanketta, jonka yhtenä osa- alueena on hoitotyön opettajien rakenteisen kirjaamisen osaamisen kehittäminen. Opettajien osaaminen on aihealue, jota on tutkittu suhteellisen vähän ja rakenteisen kirjaamisen osaamista ei ole hoitotyön opettajien kohdalla aikaisemmin tutkittu.
Tutkimuskysymykset tässä opinnäytetyössä olivat: Millaiseksi opettajat kokevat oman tiedollisen osaamisensa hoitotyön rakenteisesta kirjaamisesta? Millaiseksi opettajat kokevat oman taidollisen osaamisensa hoitotyön rakenteisesta kirjaamisesta?
Opinnäytetyö toteutettiin jakamalla kyselylomakkeet Turun ammattikorkeakoulun terveysalan tulosalueen opettajille, N=73. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta. Kyselylomake muodostui vastaajien taustatiedoista ja opettajien tiedollista ja taidollista osaamista koskevista kysymyksistä. Kyselylomakkeen lopullinen vastausprosentti oli 20,5%. Heikon vastausprosentin takia tutkimustulosten yleistettävyys kärsii, mutta kaiken kaikkiaan aineisto oli monipuolinen.
Tutkimustuloksista nousi esiin, että keskimäärin hoitotyön opettajien tiedollinen ja taidollinen osaaminen hoitotyön rakenteisesta kirjaamisesta on hyvä. Eroavaisuutena tiedollinen osaaminen koetaan parempana kuin taidollinen. Hoitotyön opettajat kokevat tarvitsevansa lisää koulutusta, työelämäjaksoja ja työelämäyhteistyötä rakenteisen kirjaamisen osaamisen parantamiseksi. Lisäksi koettiin tärkeäksi jonkin potilastietojärjestelmän saaminen oppilaitokseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste