KESY-korttien käyttö lapsen osallisuuden tukemisessa : Toimintaterapeuttien käyttökokemuksia
Krook, Emmi; Laulainen, Jenni-Jutta (2019)
Krook, Emmi
Laulainen, Jenni-Jutta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626880
Tiivistelmä
Lasten osallisuuden edistämisessä on kyse lasten mielipiteiden kuulemisesta ja niiden huomioinnista päätöksenteossa. Osallisuuden edistämisen tarvetta lisää Suomen saama huomautus YK:lta, jossa todetaan, etteivät vammaisten lasten oikeudet osallisuuden osalta toteudu lasten oikeuksien sopimuksen mukaisella tavalla. Myös uudistuneessa perusopetuksen opetussuunnitelmassa on nostettu vahvasti esiin osallisuuden mahdollistamisen tarve. Lasten osallisuus on tärkeä käsite myös toimintaterapiassa, sillä sen keskiössä on lapsen osallisuus hänelle merkityksellisiin toimintoihin.
Tutkimus on toteutettu yhteistyössä Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri Ruskiksen kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia KESY-korttien käyttömahdollisuuksia toimintaterapian keinona lapsen osallisuuden tukemisessa. Tavoitteena oli kerätä toimintaterapeuttien käyttökokemuksia KESY-korttien käytöstä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja aineisto kerättiin teemahaastattelun keinoin. Haastatteluun osallistui kolme Valteri Ruskiksen toimintaterapeuttia, joilla oli käyttökokemusta KESY-korteista. Kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin ja tuloksia tarkasteltiin OTIP-mallin sekä OP-CAC-viitekehyksen kautta.
Tutkimus osoitti KESY-korteilla olevan monipuolisia käyttömahdollisuuksia toimintaterapiassa. Toimintaterapeuttien kokemuksien mukaan KESY-kortit motivoivat lapsia osallistumaan omien asioidensa pohdintaan. Kortteja voi soveltaa toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja mukauttaa lapsen toimintakyvyn mukaisesti. Johtopäätöksenä voidaan todeta KESY-korttien soveltuvan toimintaterapeuttien käytännön työhön prosessin eri vaiheissa. Jatkotutkimusehdotuksena nousi esille KESY-korttien lisäpakkauksien kehittäminen eri asiakasryhmille, kuten esimerkiksi ikääntyneille.
Tutkimus on toteutettu yhteistyössä Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri Ruskiksen kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia KESY-korttien käyttömahdollisuuksia toimintaterapian keinona lapsen osallisuuden tukemisessa. Tavoitteena oli kerätä toimintaterapeuttien käyttökokemuksia KESY-korttien käytöstä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja aineisto kerättiin teemahaastattelun keinoin. Haastatteluun osallistui kolme Valteri Ruskiksen toimintaterapeuttia, joilla oli käyttökokemusta KESY-korteista. Kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin ja tuloksia tarkasteltiin OTIP-mallin sekä OP-CAC-viitekehyksen kautta.
Tutkimus osoitti KESY-korteilla olevan monipuolisia käyttömahdollisuuksia toimintaterapiassa. Toimintaterapeuttien kokemuksien mukaan KESY-kortit motivoivat lapsia osallistumaan omien asioidensa pohdintaan. Kortteja voi soveltaa toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja mukauttaa lapsen toimintakyvyn mukaisesti. Johtopäätöksenä voidaan todeta KESY-korttien soveltuvan toimintaterapeuttien käytännön työhön prosessin eri vaiheissa. Jatkotutkimusehdotuksena nousi esille KESY-korttien lisäpakkauksien kehittäminen eri asiakasryhmille, kuten esimerkiksi ikääntyneille.