Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

KESY-korttien käyttö lapsen osallisuuden tukemisessa : Toimintaterapeuttien käyttökokemuksia

Krook, Emmi; Laulainen, Jenni-Jutta (2019)

Avaa tiedosto
Krook_Emmi_Laulainen_Jenni-Jutta.pdf (1.360Mt)
Lataukset: 


Krook, Emmi
Laulainen, Jenni-Jutta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626880
Tiivistelmä
Lasten osallisuuden edistämisessä on kyse lasten mielipiteiden kuulemisesta ja niiden huomioinnista päätöksenteossa. Osallisuuden edistämisen tarvetta lisää Suomen saama huomautus YK:lta, jossa todetaan, etteivät vammaisten lasten oikeudet osallisuuden osalta toteudu lasten oikeuksien sopimuksen mukaisella tavalla. Myös uudistuneessa perusopetuksen opetussuunnitelmassa on nostettu vahvasti esiin osallisuuden mahdollistamisen tarve. Lasten osallisuus on tärkeä käsite myös toimintaterapiassa, sillä sen keskiössä on lapsen osallisuus hänelle merkityksellisiin toimintoihin.

Tutkimus on toteutettu yhteistyössä Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri Ruskiksen kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia KESY-korttien käyttömahdollisuuksia toimintaterapian keinona lapsen osallisuuden tukemisessa. Tavoitteena oli kerätä toimintaterapeuttien käyttökokemuksia KESY-korttien käytöstä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja aineisto kerättiin teemahaastattelun keinoin. Haastatteluun osallistui kolme Valteri Ruskiksen toimintaterapeuttia, joilla oli käyttökokemusta KESY-korteista. Kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin ja tuloksia tarkasteltiin OTIP-mallin sekä OP-CAC-viitekehyksen kautta.

Tutkimus osoitti KESY-korteilla olevan monipuolisia käyttömahdollisuuksia toimintaterapiassa. Toimintaterapeuttien kokemuksien mukaan KESY-kortit motivoivat lapsia osallistumaan omien asioidensa pohdintaan. Kortteja voi soveltaa toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja mukauttaa lapsen toimintakyvyn mukaisesti. Johtopäätöksenä voidaan todeta KESY-korttien soveltuvan toimintaterapeuttien käytännön työhön prosessin eri vaiheissa. Jatkotutkimusehdotuksena nousi esille KESY-korttien lisäpakkauksien kehittäminen eri asiakasryhmille, kuten esimerkiksi ikääntyneille.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste