Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kokemuksia vanhemmuuden tuesta: Ääniä koulun ja sosiaalipalveluiden rajapinnoissa

Viinikainen, Anna; Vakkuri, Katariina (2019)

 
Avaa tiedosto
Vakkuri_Katariina. Viinikainen_ Anna.pdf (476.4Kt)
Lataukset: 


Viinikainen, Anna
Vakkuri, Katariina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326671
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on vanhempien kokemus vanhemmuuden tukemisesta koulun, sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisissa tukitoimissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin aitoja vanhempien kokemuksia heidän saamastaan tuesta, kohtaamisesta sekä niiden merkityksestä vanhemmuuteen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten vanhemmuuden tuki on koettu koulun, sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisissa palveluissa, sekä löytää kehittämisen kohtia eri palveluiden toimintatavoissa. Tutkimus tehtiin laadullisena ja toteutettiin teemahaastatteluina sekä verkossa täytettävällä kyselylomakkeella vanhemmille. Vanhemmille suunnattuja yksilöhaastatteluja oli yhteensä viisi. Näiden vanhemmille suunnattujen haastattelujen ja kyselylomakkeen lisäksi opinnäytetyöhön haettiin kokemuksellista aineistoa kyselylomakkeella opetus- ja kasvatusalan ammattilaisilta sekä perheneuvolan työntekijöiltä. Aineisto analysoitiin sisällön analyysin keinoin, jossa hyödynnettiin teemoittelua. Vanhemmille suunnattujen haastattelujen aineistosta löydettiin kuusi selkeää teemaa, joiden kautta kokemuksia ja kehittämisen kohtia lähdettiin purkamaan. Teemat ovat luottamus ammattilaiseen, lapsen näkeminen, vanhempana näkeminen, vertaistuki, toivottu tuki ja kohtaaminen sekä palvelut. Ammattilaisille suunnatusta kyselylomakkeen aineistoa tuotiin tukemaan vanhempien kokemuksia.

Kaikkea aineistoa tarkasteltaessa esiin nousi merkittävänä vanhemmuuden tukemisessa avoin arvostava yhteistyö kaikkien osapuolten välillä. Näkemys tuen kokonaisuudesta tulisi olla selkeä kaikilla osapuolilla. Vanhemmat kokivat heidän näkemisensä omana itsenään, ei pelkästään vanhempana ja lapsen kautta, tukevan heidän omaa vanhemmuuttaan. Asioiden, vastuun ja kokemusten jakaminen koettiin merkityksellisenä.
 
The topic of the thesis is parental support in comprehensive school and social welfare services as decreed by the Act on Social Welfare and Child Welfare. The aim of the thesis was to adduce parents’ real life experiences related to parental support, encounters with the authorities and the significance of these both to parenting. The aim of the thesis was to provide information about how parental support was seen in different services and to find areas of improvement in the operations of these services.
The study had a qualitative approach, and the data was collected by using theme interviews and a web-based questionnaire. Five individual interviews were conducted. In addition to the interviews and questionnaires, experiential data was collected with a questionnaire from educational professionals working in a comprehensive school and social professionals working in family counseling. Four professionals answered the questionnaire.
The data was analyzed using content analysis in order to elicit themes. Six clear themes were identified in the parent data, based on experiences and improvement proposals were highlighted. The themes were, trust in the professionals, seeing the child, seeing as a parent, peer support, needed support, encountering parents and services. The data from the professionals was brought to support the experiences of the parents
When looking at all the material, an open and appreciative cooperation between all parties in support of parenting emerged as important. All parties should have a clear view of the overall support. Parents felt that seeing them as individuals rather than only as parents or through the child, supported their own parenting. Sharing things, responsibilities and experiences was regarded as meaningful.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste