Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sisäisen puheen vaikutus itseohjautuvuuteen

Lainio, Pirjo (2019)

 
Avaa tiedosto
Lainio_Pirjo.pdf (2.413Mt)
Lataukset: 


Lainio, Pirjo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727166
Tiivistelmä
Ohjaavan ja valmentavan koulutuksen valmennettavien ajattelutavoissa on havaittavissa kaavamaisuutta. Osa valmennettavista etsii esteitä ratkaisujen sijaan. Valmennettavilla on haasteita itseohjautuvuudessa, puutteita itsensä johtamisen taidoissa ja tavoitteiden asettamisessa. Tämän työn tavoitteena oli selvittää valmennettavien sisäistä puhetta ja etsiä sitä kautta ratkaisuja näihin ongelmiin. Tavoitteena oli luoda ohjaavan ja valmentavan koulutuksen käyttöön asiaa helposti ja ymmärrettävästi havainnollistavaa opetusmateriaalia.

Työssä käytettiin tapaustutkimusta. Sisäisen puheen kartoitukseen osallistui kolme valmennusryhmää. Kaksi tutkimukseen osallistunutta valmennusta järjestettiin Satakunnassa yksi Varsinais-Suomessa. Tutkittavina oli kantasuomalaisia valmennettavia. Tutkimus pohjautuu kyselytutkimukseen, jossa on hyödynnetty johtavien tutkijoiden ja alan asiantuntijoiden kehittämiä kysymyksiä. Työssä tutkittiin kyselyn avulla valmennettavien itseohjautuvuutta, itsetuntoa, itseluottamusta, merkityksen kokemista, itsensä johtamista, itsekriittisyyttä ja itsemyötätuntoa. Kyselytutkimuksella kartoitettiin sisäisen puheen roolia ja esiintymistiheyttä. Myös työttömyyden keston ja syyn sekä neljän viikon työelämäjakson vaikutusta sisäiseen puheeseen tutkittiin. Kyselytutkimusta täydennettiin haastatteluilla.

Työn keskeiseksi tulokseksi nousi valmennettavien sisäisen puheen itsekriittisyys. Itsekriittisyyden kysymysosion keskiarvo nousi tutkimuksessa esiin. Ihmisille opetetaan varhain, miten ollaan kohteliaita ja miten puhutaan toisille ihmisille. Sitä, miten tulisi puhua itselle, ei opeteta. Valmennettavista noin 70% ei juuri koskaan tai harvoin puhuu itselleen virheen jälkeen samalla tavoin kuin virheen tehneelle parhaalle kaverille. Toinen keskeinen tulos on negatiivisen sisäisen puheen esiintymistiheyden vaikutus negatiivisesti kaikkiin kyselytutkimuksen osa-alueisiin.

Tämän työn tuloksena syntyi sisäisen puheen havainnollistavaa opetusmateriaalia, jota kokeiltiin syksyllä kolmessa eri valmennusryhmässä. Palaute oli positiivista. Osa valmennettavista kertoi löytäneensä itsensä ja tapansa ajatella ja hyötyneensä sisäisen puheen havainnollistamisesta ja itsekriittisyyden vaikutuksen esiin tuomisesta.
 
The students in preparatory and coaching education seem to have a somewhat schematic mindset. Some students look for obstacles instead of solutions. The students face challenges in self-direction, self-management skills and goal setting. The purpose of the present thesis was to investigate the inner speech of the trainees and seek solutions to the problems mentioned above. An additional goal was to create illustrative and easy to understand teaching materials for preparatory teachers.

The research in this thesis was carried out as a case study. Altogether, three groups participated in inner speech study. Two of the participating groups were in Satakunta and one in Varsinais-Suomi (Southwest Finland). The study subjects were native Finns. The survey was based on a questionnaire that utilized questions developed by leading researchers and experts in the field. The research investigated the self-guidance, self-esteem, self-confidence, meaningfulness of life, self-leadership, self-criticism and self-compassion of the trainees. The survey also explored the role and incidence of internal speech. The impact of duration and cause of unemployment and the impact of four weeks of try-out employment were also studied. The survey was complemented with interviews.

The key finding of the study was the self-criticism in the inner speech of the trainees. The mean score of the section focusing of self-critique questions stood out in the results. People are taught at an early age how to be polite and how to talk to other people, but how to talk to oneself is not taught at all. About 70% of those who responded to the survey nearly never or rarely talk to themselves after making a mistake in the way they would talk to their best friend. Another key finding was the negative impact of the frequency of negative inner speech across all areas of the survey.

Teaching material that illustrated inner speech was produced as part of the study. It was tested in three different groups and received positive feedback. Some of the students said they found themselves, understood their way of thinking and benefited from illustrating their inner speech and highlighting the impact of self-criticism.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste