Bemötande av patienter som fått besked om en allvarlig sjukdom
Björklund, Sanna; Backberg, Ida (2019)
Björklund, Sanna
Backberg, Ida
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727252
Tiivistelmä
Sammanfattning:
Studien är gjord i samband med etikprojektet ”Vi bryr oss om” initierat av HUS, Helsingfors universitetssjukhus. En stor del av människorna kommer någon gång i sitt liv att insjukna i en sjukdom och kommer därmed att möta sjukvårdspersonal. Det är läkarens uppgift att ge besked om svåra sjukdomstillstånd, men det är sjukskötaren som har ansvaret att ta hand om patienten efter beskedet. Det förekommer brister i kunskapen gällande detta område och därför är det viktigt att fördjupa kunskapen om hur sjukskötaren bör bemöta patienter som fått besked om en allvarlig sjukdom. Studiens resultat kan bidra till ökad kunskap om vilka aspekter sjukskötare skall ta i beaktande vid bemötande av patienter som fått besked om en allvarlig sjukdom. Studiens avsikt är att utreda vad som anses vara ett bra patientbemötande i beskedet om en allvarlig sjukdom ur sjukskötarens perspektiv. Syftet är att öka sjukskötarens kunskap om centrala aspekter vid bemötandet av patienter som fått besked om en allvarlig sjukdom. Studiens frågeställning är: Vad skall sjukskötaren ta i beaktande vid bemötande av patienter i beskedet om en allvarlig sjukdom? Den teoretiska referensramen för studien är Kirkevolds tolkning av Joyce Travelbees teori om omvårdnadens mellanmänskliga aspekter. Den här studien är en litteraturstudie med kvalitativ ansats. Tio vetenskapliga artiklar har analyserats med hjälp av innehållsanalys enligt Kyngäs & Vanhanen. Studiens resultat baseras på innehållsanalysen av artiklarna. Sex underkategorier stiger fram i analysen. Underkategorierna är följande: förberedelse, kommunikation, information, känslorna, stöd och sjukskötarens självkännedom och kompetens. Underkategorierna förenas med liknande innehåll och som följd av detta stiger det ytterligare fram två kategorier som är stödjande faktorer och utmanande faktorer. Slutligen bildas överkategorin faktorer som är väsentliga för ett gott bemötande vid besked om en allvarlig sjukdom. I resultatet kommer det fram vilka aspekter sjukskötaren skall ta i beaktande för ett gott bemötande vid beskedet om en allvarlig sjukdom. Bemötandet av allvarligt sjuka patienter består av flera olika delområden och det är viktigt att ta alla delområden i beaktande för att man skall kunna erbjuda en så god vård som möjligt.
Studien är gjord i samband med etikprojektet ”Vi bryr oss om” initierat av HUS, Helsingfors universitetssjukhus. En stor del av människorna kommer någon gång i sitt liv att insjukna i en sjukdom och kommer därmed att möta sjukvårdspersonal. Det är läkarens uppgift att ge besked om svåra sjukdomstillstånd, men det är sjukskötaren som har ansvaret att ta hand om patienten efter beskedet. Det förekommer brister i kunskapen gällande detta område och därför är det viktigt att fördjupa kunskapen om hur sjukskötaren bör bemöta patienter som fått besked om en allvarlig sjukdom. Studiens resultat kan bidra till ökad kunskap om vilka aspekter sjukskötare skall ta i beaktande vid bemötande av patienter som fått besked om en allvarlig sjukdom. Studiens avsikt är att utreda vad som anses vara ett bra patientbemötande i beskedet om en allvarlig sjukdom ur sjukskötarens perspektiv. Syftet är att öka sjukskötarens kunskap om centrala aspekter vid bemötandet av patienter som fått besked om en allvarlig sjukdom. Studiens frågeställning är: Vad skall sjukskötaren ta i beaktande vid bemötande av patienter i beskedet om en allvarlig sjukdom? Den teoretiska referensramen för studien är Kirkevolds tolkning av Joyce Travelbees teori om omvårdnadens mellanmänskliga aspekter. Den här studien är en litteraturstudie med kvalitativ ansats. Tio vetenskapliga artiklar har analyserats med hjälp av innehållsanalys enligt Kyngäs & Vanhanen. Studiens resultat baseras på innehållsanalysen av artiklarna. Sex underkategorier stiger fram i analysen. Underkategorierna är följande: förberedelse, kommunikation, information, känslorna, stöd och sjukskötarens självkännedom och kompetens. Underkategorierna förenas med liknande innehåll och som följd av detta stiger det ytterligare fram två kategorier som är stödjande faktorer och utmanande faktorer. Slutligen bildas överkategorin faktorer som är väsentliga för ett gott bemötande vid besked om en allvarlig sjukdom. I resultatet kommer det fram vilka aspekter sjukskötaren skall ta i beaktande för ett gott bemötande vid beskedet om en allvarlig sjukdom. Bemötandet av allvarligt sjuka patienter består av flera olika delområden och det är viktigt att ta alla delområden i beaktande för att man skall kunna erbjuda en så god vård som möjligt.