Kodning och kodninginspirerade lekar - En handbok för pedagoger
Lundén, Emilia; Rosengren, Rickard; Seppä, Vilja (2019)
Lundén, Emilia
Rosengren, Rickard
Seppä, Vilja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727295
Tiivistelmä
Vi lever i en tid med ett stort informationsflöde och snabb förändringstakt, vilket i sin tur leder till att den digitala kompetensen blir mycket viktig för delaktigheten i dagens samhälle. Bakom teknologins uppkomst och utveckling ligger kodning och programmering. Forskning visar att barn under fem år kan redan vara kapabla att lära sig om kodning och programmering. Examensarbetet är ett produktutvecklingsarbete, vars syfte är att bidra till en utveckling av pedagogernas kompetens inom kodning samt hjälpa dem tillämpa den nya kunskapen om kodning i den dagliga verksamheten. Examensarbetet är ett beställningsarbete av Esbo stad med deras projekt att utveckla tillämpningen av kodning inom små barnspedagogiken. Arbetet har två mål. Det första målet är att utveckla pedagogernas kompetens i fråga om kodning. Frågor som behandlas är bland annat teori, lagstiftning samt definition av begrepp. Det andra målet är att ge konkreta exempel på hur de kan lära ut kodning genom kodningsinspirerade lekar. Målet lyfter fram kompetensens betydelse, pedagogers attityder till tillämpning av kodning i verksamheten samt hur man kan påverka attityderna mot ett mer positivt håll. Resultatet av examensarbetet är en handbok om kodning och kodningsinspirerade lekar för pedagoger inom små barnspedagogik. Handboken innehåller relevant teori och konkreta exempel på kodningsinspirerade lekar som vi utvecklat. Gällande tillämpning av de kodningsinspirerade lekarna bör pedagogen lita på sin kompetens, motivera barnen och anpassa lekarna enligt barngruppens behov. Arbetet lyfter fram positiva sidor med att lära ut kodning för barn i tidig ålder. Kodning och programmering kan stöda och förstärka barns matematiska och logiska tänkande, men också bidra till större kreativitet och ökad språkfärdighet. Metoden för vårt arbete är processbeskrivning och vi följer Carlström& Carlström Hagmans (2006) modell för processbeskrivning. Vi strävar efter att handboken kan inspirera pedagoger att tillämpa kodning inom den dagliga verksamheten och bidra till ett intresse att utveckla sin kompetens.