Tunnistepohjainen lippu- ja maksujärjestelmä
Valtanen, Jarno (2019)
Valtanen, Jarno
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827329
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja, Porin Linjat Oy, on Porin kaupungin kokonaan omistama linja-autoyhtiö, jonka tehtävänä on tuottaa paikallisliikennepalveluja Porin ja Ulvilan kaupunkien asukkaille. Porin Linjat on toiminut vuodesta 1976 ja sen markkinaosuus Porin paikallisliikenteestä on n. 95 %. Yhtiö toimii viranomaisliikennöitsijänä, jolloin Porin kaupunki voi ostaa yhtiöltä suoraan palveluja ns. inhouse –periaatteen mukaan mutta vastaavasti Porin Linjat ei voi osallistua joukkoliikenteen avoimiin kilpailutuksiin. Omistussuhde edellyttää sitoutumista Porin kaupungin yhtiölle asettamiin avaintavoitteisiin niin laadullisesti kuin taloudellisen tuloksenkin osalta.
Kustannussyistä johtuen nykytilanteessa yhtiön tekniset ratkaisut tehdään tarkkaan harkiten ja todellisen tarpeen mukaan painottuen kalustohankintoihin sekä kiinteistöön tehtäviin perusparannuksiin. Kehityskohteet kohdentuvat taloudellisen tasapainon tavoitteluun sekä lainsäädännön ja omistajan laadullisten odotusten täyttämiseen. Yhtiön strategia ja tavoitteet tukevat avointa innovointikulttuuria mutta säännöllisesti toteutettuna työkaluna ei uuden innovointi ole vakiintunut käytäntöön.
Digitalisaation ja joukkoliikennelain muutosten tuomien mahdollisuuksien myötä yhtiön tavoiteasetantaan lisättiin tietoteknisten sovellusten käyttöönotto matkustamisessa. Vaikka tavoitteet eivät ole luonteeltaan disruptiivisia vaan lähinnä radikaaleja, pystytään digitalisaation keinoin tuottamaan asiakkaille tarkempaa reitti- ja aikatauluinformaatiota sekä kehittämään uusia tapoja maksaa ja matkustaa. Pitkään vallinnut tahto vähentää käteisen rahan käyttöä, tuottaa eksaktimpaa asiakasinformaatiota, uudistaa Porin joukkoliikennettä ja parantaa yhtiön laitekantaa tuotti tarpeen toteuttaa ominaisuuksiltaan moderni ja dynaaminen rahastusjärjestelmä.
Jotta työn avaintavoitteiseen rahastusjärjestelmän uudistamisesta päästiin, uudistettiin koko rahastuslaitekanta sekä muutettiin asiakastapahtumien käsittely toimimaan siten, että tapahtumat varmennetaan jatkuvassa yhteydessä olevasta taustajärjestelmästä. Työn osatavoitteena etsittiin matkustamiseen lisäarvoa QR-kooditunnisteen käytöstä matkalippuna ja onnistuttiin löytämään vaihtoehtoinen tapa matkustaa pikatunnistusmenetelmiä käyttäen. Työn teoreettinen tausta muodostettiin konstruktiivisen tutkimuksen teorioista. Tiedon lähteinä käytettiin kirjallisuuden lisäksi Benchmarkingia ja PESTEL-analyysia. Työn käytännön osuus toteutettiin kehitysprojektina, joka valmistui syksyllä 2019. Työ analysoitiin käyttäen NABC-metodia. The contractor is Porin Linjat Oy, a wholly owned bus company by the city of Pori, which is responsible for providing local transport services to the residents of the cities of Pori and Ulvila. Porin Linjat has been operating since 1976 and has a market share of about 95% of the local traffic in Pori. The company operates as a public transport operator, allowing the city of Pori to purchase services directly from the company. According to the inhouse principle, however, Pori Linjat cannot participate in open tenders for public transport. Ownership requires commitment to the key goals set by the City of Pori for the company, both qualitatively and financially.
Due to cost reasons, in the current situation, the company's technical solutions are made with the utmost prudence and real need, with a focus on fleet acquisitions and property improvements. The areas of development focus on achieving economic balance and meeting the legislation and qualitative expectations of the owner. The company's strategy and objectives support an open innovation culture, but as a regular tool, new innovation is not well established.
Due to the opportunities offered by digitalisation and changes in the public transport law, the introduction of IT applications for travel was added to the company's goal setting. Although the goals are not disruptive in nature, but mainly radical, digitalisation can provide customers with more accurate route and time information and develop new ways to pay and travel. The long-standing desire to reduce the use of cash, to provide more accurate customer information, to modernize Pori's public transport and to improve the company's fleet made it necessary to implement a modern and dynamic funding system.
In order to achieve the key objective of the work on the modernization of the financial system, the entire financial equipment fleet was modernized and customer transaction processing was modified to operate from a continuously connected backend system. As part of the thesis, the added value of using the QR code tag as a travel ticket was searched for, and an alternative way of traveling using quick identification methods was found. The theoretical background of the thesis was formed from the theories of constructive research. In addition to literature, sources of information were Benchmarking and PESTEL analysis. The practical part of the work was implemented as a development project, which was completed in the autumn of 2019. The work was analyzed using the NABC method.
Kustannussyistä johtuen nykytilanteessa yhtiön tekniset ratkaisut tehdään tarkkaan harkiten ja todellisen tarpeen mukaan painottuen kalustohankintoihin sekä kiinteistöön tehtäviin perusparannuksiin. Kehityskohteet kohdentuvat taloudellisen tasapainon tavoitteluun sekä lainsäädännön ja omistajan laadullisten odotusten täyttämiseen. Yhtiön strategia ja tavoitteet tukevat avointa innovointikulttuuria mutta säännöllisesti toteutettuna työkaluna ei uuden innovointi ole vakiintunut käytäntöön.
Digitalisaation ja joukkoliikennelain muutosten tuomien mahdollisuuksien myötä yhtiön tavoiteasetantaan lisättiin tietoteknisten sovellusten käyttöönotto matkustamisessa. Vaikka tavoitteet eivät ole luonteeltaan disruptiivisia vaan lähinnä radikaaleja, pystytään digitalisaation keinoin tuottamaan asiakkaille tarkempaa reitti- ja aikatauluinformaatiota sekä kehittämään uusia tapoja maksaa ja matkustaa. Pitkään vallinnut tahto vähentää käteisen rahan käyttöä, tuottaa eksaktimpaa asiakasinformaatiota, uudistaa Porin joukkoliikennettä ja parantaa yhtiön laitekantaa tuotti tarpeen toteuttaa ominaisuuksiltaan moderni ja dynaaminen rahastusjärjestelmä.
Jotta työn avaintavoitteiseen rahastusjärjestelmän uudistamisesta päästiin, uudistettiin koko rahastuslaitekanta sekä muutettiin asiakastapahtumien käsittely toimimaan siten, että tapahtumat varmennetaan jatkuvassa yhteydessä olevasta taustajärjestelmästä. Työn osatavoitteena etsittiin matkustamiseen lisäarvoa QR-kooditunnisteen käytöstä matkalippuna ja onnistuttiin löytämään vaihtoehtoinen tapa matkustaa pikatunnistusmenetelmiä käyttäen. Työn teoreettinen tausta muodostettiin konstruktiivisen tutkimuksen teorioista. Tiedon lähteinä käytettiin kirjallisuuden lisäksi Benchmarkingia ja PESTEL-analyysia. Työn käytännön osuus toteutettiin kehitysprojektina, joka valmistui syksyllä 2019. Työ analysoitiin käyttäen NABC-metodia.
Due to cost reasons, in the current situation, the company's technical solutions are made with the utmost prudence and real need, with a focus on fleet acquisitions and property improvements. The areas of development focus on achieving economic balance and meeting the legislation and qualitative expectations of the owner. The company's strategy and objectives support an open innovation culture, but as a regular tool, new innovation is not well established.
Due to the opportunities offered by digitalisation and changes in the public transport law, the introduction of IT applications for travel was added to the company's goal setting. Although the goals are not disruptive in nature, but mainly radical, digitalisation can provide customers with more accurate route and time information and develop new ways to pay and travel. The long-standing desire to reduce the use of cash, to provide more accurate customer information, to modernize Pori's public transport and to improve the company's fleet made it necessary to implement a modern and dynamic funding system.
In order to achieve the key objective of the work on the modernization of the financial system, the entire financial equipment fleet was modernized and customer transaction processing was modified to operate from a continuously connected backend system. As part of the thesis, the added value of using the QR code tag as a travel ticket was searched for, and an alternative way of traveling using quick identification methods was found. The theoretical background of the thesis was formed from the theories of constructive research. In addition to literature, sources of information were Benchmarking and PESTEL analysis. The practical part of the work was implemented as a development project, which was completed in the autumn of 2019. The work was analyzed using the NABC method.