Värdet av influensermarknadsföring
Eskola, Emilia (2019)
Eskola, Emilia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827337
Tiivistelmä
På grund av det konstanta informationsöverflödet väljer allt fler när och var man exponerar sig för media. Detta är något som man inom influensermarknadsföring använder till sin fördel. Genom att använda sig av influerare skapas ett trovärdigt material på relevanta kanaler som tilltalar den målgrupp man vill nå ut till. Forskningsfrågan för detta arbete var därför: vad är värdet av influensermarknadsföring för företag? Med värde syftas det på det icke-ekonomiska värde man får av att använda marknadsföringsmetoden. Metoder som använts för arbetet är litteraturstudier och intervjuer. Intervjuerna har varit uppdelade i informantintervjuer och respondentintervjuer. Informantintervjuerna är utförda med experter inom området influensermarknadsföring och respondentintervjuerna är utförda med aktiva influerare. Arbetet är avgränsat till att fokusera på hur influensermarknadsföring utförs av företag på den finländska marknaden och vad för värde det ger dem. Genom att identifiera aktiviteter som bidrar med mervärde till det huvudsakliga värdet för företag kunde ett resultat uppnås. Aktiviteten som lägger värdegrunden för influensermarknadsföring är att den rätta och relevanta influeraren identifieras av ett företag. Genom att använda sig av en passande influerare kan man nå ut till dess följare, målgruppen, på ett sätt som företaget inte själva kan. Värdet av influensermarknadsföring är således att man som företag når sin målgrupp där den är.