Opiskelijoiden odotuksia työnteosta matkailu- ja palveluliiketoiminnan alalla
Massenko, Julia (2019)
Massenko, Julia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626997
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää matkailu- ja palveluliiketoiminnan alan opiskelijoiden ajatuksia työnteosta. Tutkimuksen tavoite oli tuoda ilmi, millaisia asioita opiskelijat arvostavat sekä odottavat työnteolta valmistumisen jälkeen.
Tutkimuksen toteutustapa oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineiston keräämiseen käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavia oli yhteensä viisi ja nämä olivat Jyväskylän ammattikorkeakoulussa opiskelevia 2. ja 3. vuoden restonomiopiskelijoita. Haastatteluiden teemana oli työ valmistumisen jälkeen, työn merkitys, työyhteisö, esimies työnjohtajana, sitoutuminen työhön ja palkitseminen.
Haastattelut toteutettiin pääosin kasvokkain ja yksi puhelimitse. Haastattelutilanne nauhoitettiin, jonka jälkeen kirjoitettiin puhtaaksi eli litteroitiin. Lopuksi tulokset analysoitiin teemoittelun avulla, joka perustui tutkijan tulkintaan haastateltavien ajatuksista ja sanoista.
Tutkimusaineisto muodostui piirteistä, jotka nousivat aineistosta. Nämä nousevat teemat olivat pääsääntöisesti teemahaastattelun lähtökohtateemoihin pohjautuvia. Tutkimuksesta voitiin päätellä, että opiskelijat odottavat työnteolta monipuolisuutta, joustavuutta, palkitsevuutta sekä hyviä etenemismahdollisuuksia. Erityisen tärkeänä pidettiin hyvää työilmapiiriä, joka on työn motivaation perusta. Hyvän työilmapiirin koettiin lisäävän työn merkitystä ja kehittymisen mahdollistamista. Näiden lisäksi esimiehen helposti lähestyttävää sekä kannustavaa asennetta korostettiin monessa haastattelussa. Esimiehen koettiin olevan työyhteisön tärkeä jäsen, joka pitää työyhteisöä kasassa ja antaa rakentavaa palautetta, niin positiivista kuin kriittistä hyvässä suhteessa. The purpose of the study was to find out what the students of Tourism and Hospitality Management industry think about work. The aim of the research was to reveal what is students’ value and expect from work after graduation.
The research method of the study was qualitative. A semi-structured thematic interview was used to collect the material. There were a total of five interviewees who are studying Tourism and Hospitality Management at JAMK University of Applied Sciences. The themes of the interviews were post-graduate work, meaning of work, work community, foreman as supervisor, commitment to work and rewarding.
The interviews were conducted mainly face to face and one over the phone. The interview situation was recorded and after that it was written clean, littered. Finally, the results were analyzed using a theme design based on the researcher's interpretation of the interviewees' thoughts and words.
The research material consisted of features that emerged from the data. These rising themes were mainly based on the starting themes of the theme interview. The study concluded that students expect diversity, flexibility, rewarding and good opportunities to progress. Particularly important was the good work atmosphere, which is the basis of work motivation. A good working atmosphere was seen as increasing the importance of work and the opportunity to develop. In addition, the manager's approach and encouragement were emphasized in many interviews. The supervisor was seen as an important member of the work community, keeping the work community together and providing constructive feedback, both positive and critical in a good way.
Tutkimuksen toteutustapa oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineiston keräämiseen käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavia oli yhteensä viisi ja nämä olivat Jyväskylän ammattikorkeakoulussa opiskelevia 2. ja 3. vuoden restonomiopiskelijoita. Haastatteluiden teemana oli työ valmistumisen jälkeen, työn merkitys, työyhteisö, esimies työnjohtajana, sitoutuminen työhön ja palkitseminen.
Haastattelut toteutettiin pääosin kasvokkain ja yksi puhelimitse. Haastattelutilanne nauhoitettiin, jonka jälkeen kirjoitettiin puhtaaksi eli litteroitiin. Lopuksi tulokset analysoitiin teemoittelun avulla, joka perustui tutkijan tulkintaan haastateltavien ajatuksista ja sanoista.
Tutkimusaineisto muodostui piirteistä, jotka nousivat aineistosta. Nämä nousevat teemat olivat pääsääntöisesti teemahaastattelun lähtökohtateemoihin pohjautuvia. Tutkimuksesta voitiin päätellä, että opiskelijat odottavat työnteolta monipuolisuutta, joustavuutta, palkitsevuutta sekä hyviä etenemismahdollisuuksia. Erityisen tärkeänä pidettiin hyvää työilmapiiriä, joka on työn motivaation perusta. Hyvän työilmapiirin koettiin lisäävän työn merkitystä ja kehittymisen mahdollistamista. Näiden lisäksi esimiehen helposti lähestyttävää sekä kannustavaa asennetta korostettiin monessa haastattelussa. Esimiehen koettiin olevan työyhteisön tärkeä jäsen, joka pitää työyhteisöä kasassa ja antaa rakentavaa palautetta, niin positiivista kuin kriittistä hyvässä suhteessa.
The research method of the study was qualitative. A semi-structured thematic interview was used to collect the material. There were a total of five interviewees who are studying Tourism and Hospitality Management at JAMK University of Applied Sciences. The themes of the interviews were post-graduate work, meaning of work, work community, foreman as supervisor, commitment to work and rewarding.
The interviews were conducted mainly face to face and one over the phone. The interview situation was recorded and after that it was written clean, littered. Finally, the results were analyzed using a theme design based on the researcher's interpretation of the interviewees' thoughts and words.
The research material consisted of features that emerged from the data. These rising themes were mainly based on the starting themes of the theme interview. The study concluded that students expect diversity, flexibility, rewarding and good opportunities to progress. Particularly important was the good work atmosphere, which is the basis of work motivation. A good working atmosphere was seen as increasing the importance of work and the opportunity to develop. In addition, the manager's approach and encouragement were emphasized in many interviews. The supervisor was seen as an important member of the work community, keeping the work community together and providing constructive feedback, both positive and critical in a good way.