Sateenkaaria etsimässä
Hytönen, Kaisa (2019)
Hytönen, Kaisa
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727148
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli vähentää uuden markkinointisegmentin markkinointiin sisällyttämisen epävarmuutta tutkimalla sitä. Tutkimuskysymykset asetettiin seuraavanlaisesti: millaisia mielipiteitä suomalaisilla, sekä valtaväestöllä että seksuaali- ja sukupuolivähemmistöillä, on sateenkaarimarkkinointiin liittyen. Apukysymyksiä olivat: millaista sateenkaarimarkkinoinnin tulisi olla ja missä sitä tulisi tehdä.
Tutkimus toteutettiin luomalla kvantitatiivinen kysely Webropol-kyselyohjelmalla.Kysely oli auki touko–kesäkuussa 2019, ja siihen kertyi vastaajia yhteensä 104. Kyselyn linkkiä jaettiin eteenpäin sekä Facebookissa, Instagramissa että Whatsappissa. Tuloksena oli, että yleensä vastaajat suhtautuvat suopeasti ja hyväksyen sateenkaarimarkkinointiin. Kuitenkin moni mainitsi myös huolensa ”sateenkaaripesusta”. Räikeä, juhlimiseen keskittyvä markkinointi tai liiaksi sateenkaariin keskittyvä ja markkinoinnin pääasian, eli mukavan majoituksen, unohtava markkinointi ei ollut toivottavaa kaikkien vastaajien mielestä. Vastaajista sai karkeasti jaoteltuna neljä ryhmää: Maltilliset, Aktiivit, Välinpitämättömät ja Kyllästyneet. Maltilliset ja Aktiivit, joita oli selkeästi suurin osa vastaajista, toivoivat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä edustavia henkilöitä markkinointiin, Aktivistit enemmän ja näkyvämmin ja Maltilliset hienovaraisemmin. Sateenkaariystävällisyys oli ehdottomasti suotavaa heidän mielestään. Välinpitämättömät eivät olleet aiemmin miettineet asiaa, eikä heillä ollut juuri mielipiteitä puolesta eikä vastaan. Kyllästyneet puolestaan ilmaisivat turhautumista ja olivat sitä mieltä, että sateenkaarimarkkinointi on turhaa.
Jatkona opinnäytetyölle voisi toteuttaa esimerkiksi sateenkaarimarkkinointikampanjan.
Tutkimus toteutettiin luomalla kvantitatiivinen kysely Webropol-kyselyohjelmalla.Kysely oli auki touko–kesäkuussa 2019, ja siihen kertyi vastaajia yhteensä 104. Kyselyn linkkiä jaettiin eteenpäin sekä Facebookissa, Instagramissa että Whatsappissa. Tuloksena oli, että yleensä vastaajat suhtautuvat suopeasti ja hyväksyen sateenkaarimarkkinointiin. Kuitenkin moni mainitsi myös huolensa ”sateenkaaripesusta”. Räikeä, juhlimiseen keskittyvä markkinointi tai liiaksi sateenkaariin keskittyvä ja markkinoinnin pääasian, eli mukavan majoituksen, unohtava markkinointi ei ollut toivottavaa kaikkien vastaajien mielestä. Vastaajista sai karkeasti jaoteltuna neljä ryhmää: Maltilliset, Aktiivit, Välinpitämättömät ja Kyllästyneet. Maltilliset ja Aktiivit, joita oli selkeästi suurin osa vastaajista, toivoivat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä edustavia henkilöitä markkinointiin, Aktivistit enemmän ja näkyvämmin ja Maltilliset hienovaraisemmin. Sateenkaariystävällisyys oli ehdottomasti suotavaa heidän mielestään. Välinpitämättömät eivät olleet aiemmin miettineet asiaa, eikä heillä ollut juuri mielipiteitä puolesta eikä vastaan. Kyllästyneet puolestaan ilmaisivat turhautumista ja olivat sitä mieltä, että sateenkaarimarkkinointi on turhaa.
Jatkona opinnäytetyölle voisi toteuttaa esimerkiksi sateenkaarimarkkinointikampanjan.