Pedagoginen johtaminen osana päiväkodinjohtajan työtä
Suvisalmi, Pauliina (2019)
Lataukset:
Suvisalmi, Pauliina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727266
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen johtajuus on ollut viime vuosina uudenlaisten vaatimusten edessä. Uusi varhaiskasvatuslaki ja uudistetut valtakunnalliset varhaiskasvatussuunnitelmat edellyttävät varhaiskasvatukselta entistä enemmän lasten hyvinvointiin ja oppimiseen panostamista. Lapsen edun nostaminen edellyttää jatkuvaa toiminnan arviointia, kehittämistä. Lisäksi tarvitaan vahvaa ammattitaitoa ja osaamista henkilöstöltä. Osaava ammatillinen henkilöstö tarvitsee laadukkaan pedagogisen työn mahdollistamiseen laadukasta johtamista. Hyvän varhaiskasvatuksen laadun tae onkin toimiva pedagoginen johtaminen.
Tässä kehittämistyössä perehdyin varhaiskasvatuksessa toteutettavaan pedagogiseen johtamiseen ja sen käytänteisiin johtamisessa. Tarkoituksena oli myös kartoittaa päiväkodinjohtajien mahdollinen pedagogisen johtamisen koulutustarve. Kehittämistyössä sovellettiin tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmiä ja lisäksi se sisälsi piirteitä toimintatutkimuksesta. Kohderyhmänä kehittämistyössä oli Seinäjoen varhaiskasvatuksen päiväkodinjohtajat (N=19).
Aineisto kerättiin päiväkodinjohtajille tehdyllä kyselylomakkeella. Sähköinen kyselylomake (N=19) tehtiin Webrobol 2.0 ohjelmaa apuna käyttäen ja lähetettiin sähköpostilla päiväkodinjohtajille. Sähköinen kyselylomake sisälsi enimmäkseen avoimia kysymyksiä ja tuotti näin ollen laadullista tietoa Seinäjoen varhaiskasvatuksen pedagogisesta johtamisesta. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Kehittämistyön tuloksista ilmeni, että päiväkodinjohtajat tunnistavat pedagogisen johtamisen tärkeyden työssään ja uusi varhaiskasvatuslaki on selkeyttänyt pedagogista johtamista. Tulokset osoittivat, että pedagogisen johtamisen perustaksi tarvitaan koko työyhteisön arvokeskustelua, jatkuvaa työn kehittämistä ja arviointia. Lisäksi pedagogiselle johtamiselle tarvitaan aikaa, selkeät rakenteet ja tuki johtamistyöskentelyyn.
Kehittämistyön tuloksia tullaan hyödyntämään Seinäjoen varhaiskasvatuksen johtamisrakenteiden uudistamisen yhteydessä.
Tässä kehittämistyössä perehdyin varhaiskasvatuksessa toteutettavaan pedagogiseen johtamiseen ja sen käytänteisiin johtamisessa. Tarkoituksena oli myös kartoittaa päiväkodinjohtajien mahdollinen pedagogisen johtamisen koulutustarve. Kehittämistyössä sovellettiin tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmiä ja lisäksi se sisälsi piirteitä toimintatutkimuksesta. Kohderyhmänä kehittämistyössä oli Seinäjoen varhaiskasvatuksen päiväkodinjohtajat (N=19).
Aineisto kerättiin päiväkodinjohtajille tehdyllä kyselylomakkeella. Sähköinen kyselylomake (N=19) tehtiin Webrobol 2.0 ohjelmaa apuna käyttäen ja lähetettiin sähköpostilla päiväkodinjohtajille. Sähköinen kyselylomake sisälsi enimmäkseen avoimia kysymyksiä ja tuotti näin ollen laadullista tietoa Seinäjoen varhaiskasvatuksen pedagogisesta johtamisesta. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Kehittämistyön tuloksista ilmeni, että päiväkodinjohtajat tunnistavat pedagogisen johtamisen tärkeyden työssään ja uusi varhaiskasvatuslaki on selkeyttänyt pedagogista johtamista. Tulokset osoittivat, että pedagogisen johtamisen perustaksi tarvitaan koko työyhteisön arvokeskustelua, jatkuvaa työn kehittämistä ja arviointia. Lisäksi pedagogiselle johtamiselle tarvitaan aikaa, selkeät rakenteet ja tuki johtamistyöskentelyyn.
Kehittämistyön tuloksia tullaan hyödyntämään Seinäjoen varhaiskasvatuksen johtamisrakenteiden uudistamisen yhteydessä.