Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuorma-autonkuljettajien ammattipätevyyden jatkokoulutuksien hyödyntäminen ja kehitystarpeet kuljetusyrityksissä

Mattila, Eetu (2019)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (2.792Mt)
Lataukset: 


Mattila, Eetu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727162
Tiivistelmä
Kuorma-auton kuljettajien ammattipätevyyden uusimisen suoritti 10.9.2019 mennessä
noin 30 000 ammattikuljettajaa. Uusimisen vaatimuksena on 35 tunnin ammattipätevyyden
jatkokoulutuksen suorittaminen. Ammattikuljettajien ammattipätevyys vaatimus on
ollut Suomessa voimassa vuodesta 2007 lähtien, kun laki astui voimaan.

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mikä on ammattipätevyyden jatkokoulutuksien nykytilanne
kuljetusyrityksien näkökulmasta ja miten jatkokoulutuksia voidaan hyödyntää paremmin
kuljetusyrityksissä.

Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena kuljetusyrityksille. Kyselytutkimus toteutettiin
sähköpostitse lähetetyllä verkkokyselyllä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisena kuljetusyritykset
näkevät ammattipätevyyden jatkokoulutukset; rasitteena vai mahdollisuutena ja
ovatko jatkokoulutuksien vaikutukset näkyneet niiden liiketoiminnassaan. Kyselytutkimuksen
avulla kerättiin kehitysideoita ja mielipiteitä tulevaisuutta varten.

Tutkimuksesta selvisi, että ammattipätevyyden jatkokoulutukset nähdään kuljetusyrityksissä
joko pakollisena rasitteena tai puutteellisena mahdollisuutena. Koulutuksien vajavainen
sisältö, kouluttajien puutteellinen ammattitaito ja kuljetusyrityksien pienet resurssit
nousivat esiin. Vastaajista osa tiedosti koulutuksien mahdollisuuden, mutta nykymuotoinen
toteutus ei tarjoa konkreettisia hyötyjä kuljetusyrityksille.

Jatkokoulutuksia tulisi modifioida nykyajan tarpeiden mukaan ja kehittää sisältöä kuljetusyrityksien
kanssa. Jatkokoulutuksien sisältövaatimuksien tiukentamiselle olisi tarvetta. Kouluttajien
pedagogisia taitoja ja substanssitaitoja pitäisi ylläpitää valvonnalla. Kuljetusyritysten
motivaatiota ja suhtautumista jatkokoulutuksia kohtaan tulisi parantaa.
 
Truck drivers’ professional competences were updated by almost 30 000 drivers by the 10th Sept. 2019. The requirement for the updating is a 35-hour-long training period. The professional competence requirements for truck drivers have been in force since 2007 when the related act was passed.
The objective of the study was to examine the current state of the professional competence training from the perspective of transport companies and how transport companies could take advantage of the training in their business.
The study was implemented as a survey to transport companies. The survey questionnaire was send by email to the participants. The focus was on the companies’ view on these trainings, in other words, whether they regarded them as burdens or opportunities. And whether they had had any impact on business performance. The survey was used for collecting development ideas and opinions for future use
According to the results, the professional competence training periods were seen as a mandatory burden or a missed opportunity. Inadequate content of the trainings, lack of professional skills among the instructors and the transport companies’ small resources were the highlighted issues. Some of the respondents were aware of the opportunities provided by the trainings, but the current ways of implementing them were not seen beneficial to the companies’ business.
The trainings should be modified in order to meet the modern needs, and their content should be developed more in order the transport companies’ needs. The legal requirements related to the content of the training should be stricter. The instructors’ pedagogical and professional skill levels also need to be officially monitored. Finally, transport companies’ motivation and attitudes towards the trainings should receive more attention.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste