Kuljettajakustannusten mallintaminen
Niemi, Miika (2019)
Niemi, Miika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727156
Tiivistelmä
Opinnäytetyön ensisijainen tavoite oli mallintaa toimeksiantajayrityksen kuljettajakustannukset ja muodostaa tiedoista kustannusmalli. Kustannusmallin avulla voidaan kausittaisten esitietoarvojen ja kaksiviikkolistan liikennöinnin jälkeen tiedettävien sairausloma- ja ylityötietojen perusteella laskea jakson aikana muodostuneet kuljettajakustannukset sekä muodostaa tiedoista mahdollisimman tarkka arvio koko kuukauden operatiivisista kustannuksista ja tulosraportin arvosta.
Kustannusmallin keskeinen osa on tarvittavien lukujen laskemiseksi tässä opinnäytetyössä Microsoft Excelillä tehty palkkakustannuslaskurin prototyyppi. Kustannuslaskurin kalibroimiseksi ja toiminnallisuuksien tarkistamiseksi tarvitaan tietoja maksetuista palkoista ja yrityksen kirjanpidosta, mutta alkuasetusten jälkeen tavoitteena on, että kustannusmalli ja -laskuri tuottaisivat tarpeeksi tarkkaa tietoa itsenäisesti. Myöhemmin palkkakustannuslaskuri on tarkoitus liittää osaksi yrityksen käyttämää liikennesuunnittelujärjestelmää.
Ensisijaisen tavoitteen lisäksi kustannusmallin muodostamiseksi kerätyistä työvuorojen perustiedoista kehitettiin seurantamittaristo liikennöinnin ja kaksiviikkolistojen tunnusluvuista. Seurantamittaristoa voidaan käyttää hyväksi tulevaa liikennettä suunniteltaessa ja tehokkuutta arvioitaessa sekä vertaillessa eri liikennöintikausien tunnuslukuja keskenään.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusstrategioita. Kaikki tutkimuksen laskenta-aineisto haettiin yrityksen tietojärjestelmistä ja kaikki tiedonkäsittely tehtiin Microsoft Excelillä. Haastatteluita käytettiin tietoperustan hankkimiseen, käsitteiden ymmärtämiseen, hypoteesien ja laskentamallien kehittelyyn sekä tulosten arviointiin.
Tutkimustuloksia verrattiin yrityksen palkanlaskennasta ja kirjanpidosta saatuihin toteutuneisiin arvoihin. Valtaosa tuloksista täytti toimeksiantajan asettamat tavoitteet ja kustannusmallin kehitystyötä jatketaan, kunnes tavoite saavutetaan kaikkien arvojen osalta.
Kustannusmallin keskeinen osa on tarvittavien lukujen laskemiseksi tässä opinnäytetyössä Microsoft Excelillä tehty palkkakustannuslaskurin prototyyppi. Kustannuslaskurin kalibroimiseksi ja toiminnallisuuksien tarkistamiseksi tarvitaan tietoja maksetuista palkoista ja yrityksen kirjanpidosta, mutta alkuasetusten jälkeen tavoitteena on, että kustannusmalli ja -laskuri tuottaisivat tarpeeksi tarkkaa tietoa itsenäisesti. Myöhemmin palkkakustannuslaskuri on tarkoitus liittää osaksi yrityksen käyttämää liikennesuunnittelujärjestelmää.
Ensisijaisen tavoitteen lisäksi kustannusmallin muodostamiseksi kerätyistä työvuorojen perustiedoista kehitettiin seurantamittaristo liikennöinnin ja kaksiviikkolistojen tunnusluvuista. Seurantamittaristoa voidaan käyttää hyväksi tulevaa liikennettä suunniteltaessa ja tehokkuutta arvioitaessa sekä vertaillessa eri liikennöintikausien tunnuslukuja keskenään.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusstrategioita. Kaikki tutkimuksen laskenta-aineisto haettiin yrityksen tietojärjestelmistä ja kaikki tiedonkäsittely tehtiin Microsoft Excelillä. Haastatteluita käytettiin tietoperustan hankkimiseen, käsitteiden ymmärtämiseen, hypoteesien ja laskentamallien kehittelyyn sekä tulosten arviointiin.
Tutkimustuloksia verrattiin yrityksen palkanlaskennasta ja kirjanpidosta saatuihin toteutuneisiin arvoihin. Valtaosa tuloksista täytti toimeksiantajan asettamat tavoitteet ja kustannusmallin kehitystyötä jatketaan, kunnes tavoite saavutetaan kaikkien arvojen osalta.