Yleisimmät haasteet ja motivoivat tekijät jazz-kitaransoiton opiskelun aloitusvaiheessa
Kuparinen, Mikko (2019)
Kuparinen, Mikko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626942
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni taustana oli kiinnostus jazz-kitaransoiton aloitusvaiheen haasteita ja motivoivia tekijöitä kohtaan. Tavoitteenani oli kartoittaa jazz-kitaransoiton aloittamisen haasteita ja motivoivia tekijöitä haastattelujen ja tutkimustiedon pohjalta. Haastattelujen ja tutkimustiedon lisäksi olen opettanut omia oppilaitani, ja pohtinut erilaisiin haasteisiin liittyvien aihealuiden harjoittelemisen hyödyllisyyttä aloittamisvaiheessa.
Jazz-kitaransoiton opetusmateriaalia löytyy runsaasti eri internet-sivustoilta, oppaista ja videoista. Opetusmateriaali käsittelee usein suhteellisen pieniä ilmiöitä jazz-musiikin sisällä, niin että aloittelevan voi olla vaikeaa hahmottaa harjoitusten kontekstia ja tärkeyttä heille itselleen. Tarpeeksi yksinkertaistavia ja useampien opettajien yhteisesti jakamia näkemyksiä voi olla vaikeaa hahmottaa ja löytää itse. Opinnäytetyöni tehtävänä on antaa vastauksia jazz-kitaransoiton aloitusvaiheen yleisimpiin haasteisiin ja motivoiviin tekijöihin.
Haastattelin viittä eri suomalaisessa korkeakoulussa opettavaa kitaransoiton opettajaa haasteista ja motivoivista tekijöistä. Sain vastaukseksi erilaisia aiheita liittyen haasteisiin ja motivoiviin tekijöihin. Analysoin aihealueiden toistuvuutta opettajien kesken ja sitä, millä tavalla opettajat ottivat aiheita esille. Käytin hyväkseni myös lähdekirjallisuutta esimerkiksi selvittämään motivaation vaikutusta harjoitteluun.
Keskeinen tulos oli, että opettajat olivat haasteista ja motivoivista tekijöistä melko yksimielisiä. Vastauksista löytyy myös ristiriitoja motivoivien tekijöiden ja haasteiden välillä. Esimerkiksi, rytmiikka on opettajien mielestä selvästi haastavin osa-alue, mutta se ei ole oppilaita motivoiva tekijä.
Jazz-kitaransoiton opetusmateriaalia löytyy runsaasti eri internet-sivustoilta, oppaista ja videoista. Opetusmateriaali käsittelee usein suhteellisen pieniä ilmiöitä jazz-musiikin sisällä, niin että aloittelevan voi olla vaikeaa hahmottaa harjoitusten kontekstia ja tärkeyttä heille itselleen. Tarpeeksi yksinkertaistavia ja useampien opettajien yhteisesti jakamia näkemyksiä voi olla vaikeaa hahmottaa ja löytää itse. Opinnäytetyöni tehtävänä on antaa vastauksia jazz-kitaransoiton aloitusvaiheen yleisimpiin haasteisiin ja motivoiviin tekijöihin.
Haastattelin viittä eri suomalaisessa korkeakoulussa opettavaa kitaransoiton opettajaa haasteista ja motivoivista tekijöistä. Sain vastaukseksi erilaisia aiheita liittyen haasteisiin ja motivoiviin tekijöihin. Analysoin aihealueiden toistuvuutta opettajien kesken ja sitä, millä tavalla opettajat ottivat aiheita esille. Käytin hyväkseni myös lähdekirjallisuutta esimerkiksi selvittämään motivaation vaikutusta harjoitteluun.
Keskeinen tulos oli, että opettajat olivat haasteista ja motivoivista tekijöistä melko yksimielisiä. Vastauksista löytyy myös ristiriitoja motivoivien tekijöiden ja haasteiden välillä. Esimerkiksi, rytmiikka on opettajien mielestä selvästi haastavin osa-alue, mutta se ei ole oppilaita motivoiva tekijä.